Cykelklubben

Lotta
Inlägg: 95
Blev medlem: lör mar 28, 2020 11:03 am
Ort: Ludvika

Cykelklubben

Inlägg av Lotta »

Jag har själv skapat Cykelklubben. Barn upp till 13 år som bor på.min gård får lära sig att meka och ta hand om sin egen cykel.

I Cykelklubben pratar vi bara svenska, oavsett var man kommer ifrån.

Hyresgästföreningen köper verktyg och bekostar fika. Jag och en kompis har hållit till vid pergolan på gården hela sommaren, mellan 14.00 och 15.30 på lördagar hade vi hand om 9 pojkar.

Nu kör vi söndagar och gör det till studiecirklar via ABF. En pojkgrupp 12.00-12.45, en flickgrupp 13.00-13.45 och extra mekande för våra två hjälpledare mellan 14.00 och 15.00.

Vi har nu fått ett källarutrymme att ha alla grejor i, det ligger i huset mitt emot mitt. Ett före detta cykelrum som ska inredas till cykelverkstad.

Jag har gjort medlemskort till alla barnen.

Jag har gjort ordlistor på allt från verktyg till cykeldelar, en liten bild till vänster och ordet till höger. Igår förklarade maken skillnaden mellan krysspårskruv Phillips och krysspårskruv Pozidriv. Idag var det hur Torx skruv ser ut uppifrån.

Jag har letat på arbetsblad med cykelns delar. Jag har letat på färgläggningsbilder och prick till prick och labyrinter med cykeltema, färglågga är mycket populårt.
Jag har gjort tipspromenad, tipslappar och utslagsfråga till avslutningen i augusti ihop med kompisen.
Jag har planerat vad vi ska göra på träffarna ihop med kompisen och skrivit lappar till barnen.

Arbetet tar aldrig slut. Finns alltid mer att göra.

Dessutom skriver jag på en bok. "Barnen på Rödhaken. Från A till Ö med Cykelklubben."

Är man intresserad av att starta en Cykelklubb måste man först gå en digital kurs hos mig och min kompis via Teams.

Cykelklubben riktar sig till alla barn oavsett var man kommer ifrån.
Minst två ledare som pratar god svenska och bor på området.
Cykelklubben måste ske i samarbete med Hyresgästföreningen och ABF.
Att vara medlem i Hyresgästföreningen är inger krav. Cykelklubben är för alla hyresgäster i området.

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Cykelklubben

Inlägg av Linnea Sandquist »

Det är alltså nio medlemmar i pojkgruppen? Och hur många är det i flickgruppen?

Lotta
Inlägg: 95
Blev medlem: lör mar 28, 2020 11:03 am
Ort: Ludvika

Re: Cykelklubben

Inlägg av Lotta »

I somras var det nio pojkar lördagar mellan 14.00-15.30. Inga flickor.

Nu kör vi söndagar.
I pojkgruppen är det tre pojkar + en pojke som är hjälpledare.
I flickgruppen är det två tjejer + en pojke som är hjälpledare.

Johannes Sandquist
Inlägg: 125
Blev medlem: tor apr 23, 2020 11:22 pm
Ort: Härnösand

Re: Cykelklubben

Inlägg av Johannes Sandquist »

Du klarar verkligen av att skaffa dig verklig meningsfull sysselsättning Lotta! Både för dig själv och att du gör nytta för andra. :)
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

Anna H
Inlägg: 20
Blev medlem: tis okt 20, 2020 3:51 pm

Re: Cykelklubben

Inlägg av Anna H »

Åh, vilken fantastisk aktivitet! Så härligt att få ta del av.

Skriv svar

Återgå till "Natur & Fritid"