Resor

KimTalman

Re: Resor

Inlägg av KimTalman »

Hemester del 2: Mjölby/Ödeshög

I slutet av juli i år åkte jag ner till Mjölby och Ödeshög några dagar.
Mjölby var en ganska tråkig byhåla men med en del fina hus i centrum. Merparten av tiden spenderade jag dock i ett industriområde med mycket affärer och restauranger eftersom jag hade mitt boende där.
Boendet var ett sunkigt motell i amerikansk stil, 7-8 rum i ett långt plåtskjul där alla rum hade ingång direkt från parkeringen.
Standarden på rummen var OK, typ enklare hotell eller i stil med eget rum på vandrarhem.
Det fanns ingen frukost så det blev ägg- och baconmacka på McDonalds ena morgonen och lyxfika på ett kondis inne i byn andra morgonen.
Min enda "hela" dag på resan drog jag till Ödeshög för att göra lite research för min Lars Malmer-blogg, det var en lyckad resa och jag fick en del schyssta uppslag. Ödeshög är en liten, pittoresk by med mycket gamla hus från tidigt 1900-tal i centrum och det finns en del udda affärer, bl.a. en närbutik som även sålde lite premium-matvaror och lyxiga underkläder för alla könstillhörigheter och smaker.
I Mjölby testade jag två ganska udda restauranger.
Första kvällen åt jag på sunk-motellets restaurang som kör buffé med svensk husmanskost, asiatisk mat och pizza. Var en rätt cool känsla att grunda med sushi för att sen fortsätta med chilimarinerade kamben, ris och friterad kyckling med currysås.
Andra kvällen åt jag på Jureskogs, som är en hamburgerrestaurang med amerikansk stil, upplägget är som vilken snabbmatskedja som helst men inredningen är mer påkostad, man kan dricka starköl eller cider till maten och råvarorna är färska och av hög kvalitet. Åt en rejäl dubbelburgare med extra ost och chilikrydda och drog i mig en amerikansk IPA till maten, gött!
På det hela taget en minst lika lyckad semester som Motala och kunde nöjt konstatera att jag mådde riktigt bra när jag kom hem.
Synd att den tropiska värmen kom och sabbade måendet, men det tillhör väl kategorin shit happens.
Vice ordf. OA

KimTalman

Inlägg av KimTalman »

Hemester del 3: Miniweekend i Hallsberg

På vägen hem från Motala stannade jag en timme i Hallsberg.
Gick en snabb sväng på byn och konstaterade att stället trots sin blygsamma storlek hade många utländska affärer.
Då fanns det tyvärr inte tid att forska vidare i detta utan jag var tvungen att åka vidare med tåget mot Västerås.
Dock hade jag redan då föresatsen att komma tillbaka någon gång snart och kolla läget.
Så, förra helgen skred jag till verket, hade upptäckt ett superbilligt hotell mitt på byn med helt OK standard så bokade en natt mellan fredag och lördag.
Åkte dit fredag strax efter lunch och hela eftermiddagen ägnades helt åt att gå i affärer.
På byn fanns en finare klädaffär med kräset urval av förvånansvärt billiga kvalitetskläder som inte finns på de stora kedjorna, köpte två t-shirts, en sommarhatt och en långärmad finskjorta.
Hittade även en arabisk klädaffär som för en gångs skull sålde herrkläder, något jag inte ens hittat i Västerås. Passade på att köpa en arabisk långskjorta av den typ konservativa muslimer bär eftersom jag gillar att ha dem som morgonrock/mysplagg hemma då de enorma morgonrockar som känns som att ha fyra badlakan på sig blir alldeles för varma för mig.
Dessutom fanns en asiatisk och två arabiska mataffärer men de var lite sunkiga tyvärr.
På kvällen tog jag en trerätters middag på hotellets engelska pub; dubbla omgångar strips med olika såser, grillade fläskben och salmiakglass med krossad turkisk peppar och citronsås samt öl till maten och cola till desserten.
Tyvärr gjorde den tropiska värmen och matintaget att jag sov som en kratta, men var absolut inget fel på hotellet i övrigt.
Frukosten var dock något enklare än den brukar vara på den typen av hotell, fanns inget bacon med äggröra vilket var ett minus...
Kan varmt rekommendera hotell Stinsen om man av någon anledning måste övernatta i lilla Hallsberg.
Åkte hem lördag förmiddag då jag tänkt dra och träna på eftermiddagen, tyvärr blev det inte så men det är en annan historia.
Nu blir det lugnt med resor på ett tag då det är lite osäkert med jobb och pengar för tillfället.
Men finns säkert fler resor att berätta om bara jag kommer på det.
Vice ordf. OA

KimTalman

Inlägg av KimTalman »

I april 2016 besökte jag Island.
En härlig plats jag gärna skulle bo på.
Närmare bestämt var jag i Reykjavik på konferens, men det fanns ganska mycket egentid.
Bodde på ett vandrarhem ganska centralt och med eget kök, så lagade frukost där men åt ute för resten.
Testade en hel del väldigt speciell mat som (nästan) bara finns på Island.
Hákarl var en given sak att testa och jag älskade det direkt, för de som inte vet så är denna delikatess fermenterad haj som förvaras i plastburkar, smaken är åt surströmmingshållet men då hajkött mer liknar tonfisk till sin struktur så blir det en helt annan upplevelse.
Kokt ägg, skýr och hákarl blev min favoritfrukost, något som de på mataffären hade mäkta svårt att förstå då statusen liknar surströmming d.v.s. de flesta islänningar ogillar eller avskyr det och de som kan äta det gör det gärna med sprit på kvällen.
Till middag testade jag såväl färskt hästkött och valkött.
Häst smakade nästan som magert nötkött, typ utskuren biff.
Val smakade som en blandning av oxfilé och finare havsfisk.
När jag inte satt i möten gick jag runt och kollade in Reykjavik, fick lite Visby-känsla över staden då det är rejält kuperat och husen ofta är gamla.
Islänningarna är ofta väldigt trevliga men inte så pratsamma vilket passar mig utmärkt.
En förmiddag åkte jag till ett typiskt varmbadhus med min dåvarande vän, förutom att bada i varma källor åkte vi även vattenrutschbana och hade skoj
Trots att vi var där redan vid 09:30-tiden på en söndag var det mycket folk, så detta måste vara en populär friskvårdssysselsättning.
Det var en upplevelse att sitta i kroppsvarmt vatten när temperaturen utomhus var på 5-8 plusgrader, vi satt högt över markytan och hade fin utsikt över det karga landskapet och havet.
Dygnsrytmen blev dock lite rubbad av tidsförskjutningen och det faktum att Island ligger i "fel" tidszon vilket gjorde att solen gick upp först vid 07-tiden på morgonen men i gengäld var det ljust nästan till kl. 21.
Har upplevt samma märkliga fenomen i Belgien runt midvinter då solen inte går upp förrän vid 08:45 men mörkret faller först strax efter kl. 17.
Men som sagt, en härlig resa jag kommer minnas för livet och om jag får möjlighet bosätter jag mig gärna på Island.
Vice ordf. OA

Ruth_Elsa

Inlägg av Ruth_Elsa »

Hej Kim!

Vilka detaljerade tydliga beskrivningar du gör på dina reseerfarenheter.
Jag beundrar din förmåga att kunna beskriva och återberätta dina resor. Du skulle kunna göra en resekatalog.
Jag har varit i Motala, Mjölby och Ödeshög, men inte över natt.
I Hallsberg har jag blivit hämtad på och passerat stationen.

Jag skulle vilja fråga, känner du dig inte ensam när du är ute och reser?

Var går nästa resa?

Vänliga Hälsningar
Ruth_Elsa
* Happiness is being owned by a cat *

KimTalman

Inlägg av KimTalman »

Nej, känner mig väldigt sällan ensam när jag reser.
Det beror nog på att jag alltid har en rad aktiviteter som ska betas av på resmålet.
Däremellan behövs det en del vila och den gör jag helst ensam ändå.
Vart nästa resa går är just nu väldigt osäkert p.g.a. osäkerhet vad gäller jobb och inkomst.
När jag vet hur det blir på lite längre sikt kan jag börja planera nästa resa.
Är riktigt sugen på att flyga utomlands men det beror på hur pilsnersjukan utvecklar sig.
Vice ordf. OA

KimTalman

Inlägg av KimTalman »

Har ju varit i Belgien en hel del då min exfru bor där.
Ska berätta lite om mina intryck därifrån.

På det hela taget är Belgien ett ganska ordinärt land.
Naturen är till stora delar lik den i södra Sverige, d.v.s. mycket slättland där det mesta är uppodlat eller ängsmark.
Här och var finns partier med lövskog, många arter som finns i södra Sverige men även några som inte finns här.
I söder finns mer dramatisk natur med blånande berg och dalgångar där man odlar majs.
Klimatet är mildare än i Sverige, främst på vintern då det sällan är snö eller minusgrader.
Maten på restaurang är oftast bra, men en sak som är väldigt annorlunda mot Sverige är att det är mycket mer genuin belgisk mat på belgiska restauranger medan de utländska kör med autentisk mat från hemlandet.
Går man på pizzeria är det oftast italiensk stenugnspizza med lyxiga toppingar såsom rökt, finskuret fläsk, färsk svamp, finare ost m.m.
Går man på turkiskt gatukök i förorten är det riktig döner kebab som den man får i Turkiet.
Belgien är mer segregerat än Sverige, i deras utsatta områden är det nästan bara turkiska och marockanska affärer och restauranger, det finns även mindre afrikanska och östeuropeiska kvarter i Antwerpen och Bryssel.
Belgisk mat är som ett mellanting av svensk, fransk och engelsk mat; stapelvaror är potatis (oftast stekt eller tjocka strips), fett kött, starka ostar och vitt bröd (som äts nybakat precis som i södra Europa).
I Belgien kan man köpa alkohol i vanliga mataffärer och priserna är mycket förmånliga (en flaska fint öl kostar ca. 20-25 kr och ett helrör starksprit eller whiskey ca. 150-225 kr).
Belgisk öl är stark med låg beska, speciellt den mörka ölen som ofta har en alkoholhalt mellan 8-11 % och i princip ingen beska alls.
Den belgiska chokladen är ett annat varumärke, något motsvarande Marabou går inte att hitta utan även små chokladbitar med fyllning är gjorda på äkta kakao, undantaget är Nestlés produkter (Snickers, Twix och liknande) som mest finns på mindre närbutiker, kiosker m.m.
Priserna på mat och shopping är lägre än i Sverige men boendekostnaderna är samma eller högre, det finns inga bostadsrätter utan antingen äger du ditt hus/lägenhet eller så hyr du av sociala myndigheter eller möjligtvis av en privat hyresvärd.
Alla bostäder har separat toalett och bad-/duschrum, även små ettor med kokvrå.
Kokvrå, pentry eller arbetskök är förresten standard i Belgien, matbordet står i salongen eller ett separat matrum.
Endast större villor har fullstora kök som i Sverige och gasolspis är standard förutom i mer påkostade fastigheter.
Trots segregationen syns sällan luffare ute på stan förutom vid centralstationerna eller vissa speciella kvarter, klubbar m.m.
Trivdes till en början mycket bra i Belgien och hade seriösa planer på att flytta dit, men upptäckte då att det är ett fruktansvärt byråkratiskt land där allt tar extremt lång tid och är väldigt omständligt.
Folk är dessutom ofta knepiga och pratar ogärna engelska om du inte har "rätt" utseende (mörk utan att se ut som en "invandrare").
Är trots det sorgliga slutet glad över den relation jag haft med min fru och möjligheten jag fått att upptäcka ett nytt land lite mer på djupet.
Vice ordf. OA

KimTalman

Inlägg av KimTalman »

Förra veckan var jag i Gävle och rekade inför ev. flytt dit.
En mycket trevlig stad med många utländska affärer och restauranger sida vid sida med svenska.
Har bara upplevt det i Malmö tidigare, om man ser till Sverige.
Gävle är dessutom relativt lätt att hitta i då innerstaden till stor del, liksom Malmö och Åbo, är byggd efter "rutnätsprincipen".
Speciellt Söder tyckte jag var trevligt, där var också multikulturalismen som mest påtaglig, bl.a. låg det en lyxkrog med middag för nästan fyrsiffrigt på samma gata som en väldigt billig och något sunkig utländsk mataffär.
Attityden på folket är också mer avspänd än i t.ex. Västerås eller Örebro, det är verkligen som att komma till Norrland fast det bara är nio mil nordöst om Uppsala.
Staden är också stor till ytan, och även om folkmängden bara är marginellt större än Eskilstuna så gör stadens storlek, människornas stuk och urvalet av butiker att det känns som en riktigt stor stad.
Bodde på ett halvsunkigt men väldigt trevligt hotell på Söder med väldigt service minded personal.
Hittade även en lokal skoaffär som inte finns någon annanstans där jag både fick bra info om Gävle och köpte ett par koboltblå mockaloafers.
Bäst var nog ändå den eritreanska restaurangen där jag åt min sista middag innan hemfärd, ett jättetrevligt ställe som kommer besökas fler gånger när jag flyttar till Gävle.
Eritreansk mat är mycket kryddstark och består av olika köttgrytor som äts med injera (surdegspannkaka gjord på ett lokalt sädesslag), antingen blandar man i injeran i grytan så den blir som en stuvning eller så har man den på sidan om. Stället hade även några goda sydafrikanska ölsorter jag aldrig smakat tidigare och som passade perfekt med maten.
Ser fram emot flytten och hoppas på att det löser sig med jobb och boende.
Vice ordf. OA

KimTalman

Inlägg av KimTalman »

Kryssning till Fredrikshavn - oktober 2021
Efter en pissvår och en ännu pissigare sommar med jobb, jobb och mer jobb kom så äntligen hösten och lite mildare restriktioner.
Tänkte passa på att kombinera nytta med nöje och resa lite.
Det som från början var tänkt som en testresa med MTRX-tågen till Göteborg slutade med att jag bokade en kryssning med Stena Line till Frederikshavn med hotellövernattning.
Skälet till det var enkelt, hade ingen lust att besöka Sveriges framstjärt något vidare, ogillar den knepiga geografin med alla nivåskillnader och det hårda sociala klimatet.
MTRX-tågen var snabba, tysta och personalen var betydligt mer service minded än SJ, kan varmt rekommenderas om man behöver åka tåg mellan våra två största städer.
Efter några timmar i Sveriges framstjärt, som blev förvånansvärt trevliga med ett besök på Sveriges största musikaffär där jag testade div. roliga klaviaturer och fick lite tips för ev. framtida musikskapande, letade jag mig mödosamt ner till Danmarksterminalen.
Överfarten blev lugn, efter en räkmacka och lite fika i kantinen blev det en snabb sväng på taxfree innan de stängde och man fick tillbringa resten av resan med att sitta och glo.
Väl i Fredrikshavn visade sig hotellet ligga precis mitt i smeten med perfekt gångavstånd till restauranger och shopping. Det var dessutom bekvämt och ganska lyxigt.
Efter en lyxig hotellfrukost ägnade jag en hel dag åt att "göra stan".
Efter att ha köpt typ femton liter dansk fuldricka (närmare bestämt Faxe Kondi Energy) och pilsner gick jag och åt lunch på ett café; friterad camenbert med vitt bröd och svartvinbärssylt.
Kan säga att dessa råvaror är goda för sig men inte i kombination, hade hellre ätit kallskuret kött och syrad grädde till osten då det funkar bättre för mig smakmässigt.
Efter lunch ramlade jag på några herrekiperingar som prånglade iväg märkeskläder till vrakpriser eftersom oktoberrea i Danmark är typ som vår mellandagsrea.
Efter att ha köpt bl.a. blockrandig finskjorta från Lindbergh och två inhemska skjortor som trots roliga mönster funkar perfekt med slips blev det middag på Jerry's pub bestående av en enorm "böfsandwich" (två enorma köttfärsbiffar i vitt bröd med pickles, alltsammans indränkt i brunsås och stekt lök). Riktigt gott, men pickles är inte min kopp te så nästa gång tar jag "plain".
Efter ytterligare en öl på en annan pub gick jag tillbaks till hotellet eftersom jag skulle upp tidigt dagen därpå. Bartendern jag flirtat med blev nog dock inte så glad hehe....
Överfarten till Sverige blev om möjligt ännu tråkigare än den åt andra hållet, efter sjöfrukost i mässen hann jag bara med att köpa lite parfym och en flaska starkdricka (Valhalla - en stark likör som smakar som Jägermeister fast söt) innan allt klappade igen ca. två timmar före ankomsten till Göteborg.
Väl framme tog jag taxi till centralen, avnjöt en lyxfika på ett innecafé och åkte hem igen.
På det hela taget en lyckad semester med en del nya intryck och lärdomar.
Om jag åker Stena igen ska jag boka lounge eller i alla fall vilstol, kommer vara värt de extra pengarna!
Vice ordf. OA

Skriv svar

Återgå till "Geografi & Resor"