Resor

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Resor

Inlägg av KimTalman »

Semester på Santorini (Grekland) - maj/juni 2022.

Har sen jag var liten velat besöka den grekiska ön Santorini, eftersom den är en gammal vulkan och har mörka sandstränder.
Själva vulkanen ligger på en egen ö strax väster om huvudön och är fortfarande aktiv.
Har varit i Grekland som liten och allt var precis som jag mindes det; värmen, trafiken, dofterna, människorna.
De flesta greker är antingen översvallande trevliga, buttert tystlåtna eller vresiga, sällan något mittemellan eller tillgjort.
Bodde i Kamari, den största byn på ön, som ligger på östkusten.
Semestern bestod mest av sol, bad, shopping samt god mat och dryck.
Strandpromenaden var full av restauranger och en del affärer, hittade främst en klädaffär som krängde iväg märkeskläder till vrakpriser och köpte på mig ett gäng schyssta shorts bl.a.
Den askgrå sanden blir väldigt varm framåt lunch och i strandkanten övergår den i småsten, ute i vattnet blir bottnen oftast ren berghäll som är ojämn och mycket smärtsam att gå på, vattenskor är ett måste och de finns billigt på de flesta "supermarkets" som i Grekland mer är som handelsbodar där du kan köpa allt från mat till kläder och sprit.
De flesta restauranger längs stranden har egna solstolar och upplåter dem gärna gratis mot att man köper något, det räcker med en flaska källvatten. Gjorde till rutin att gå och bada direkt efter frukost och sen äta lunch på stället när jag var klar, oftast omelett eller äggröra med bacon. En dag testade jag moussaka vilket jag tyckte var för geggigt, en dag åt jag crepes med fläsk och ost och en dag åt jag en jättestor köttfärsbiff med vit ost och pommes.
Den grekiska maten består av mycket färsk fisk eller fett kött med antingen pommes frites, stekt potatis eller potatismos.
Efter en siesta och tur på byn med shopping brukade jag återvända till strandpromenaden för att äta middag.
Åt färsk fisk tre kvällar (svärdfisk, röd snapper och havsabborre) och lamm tre kvällar, en kväll åt jag en hel grillad fläsksida.
Efterrätt blev det också, främst söta bakverk som Baklava, Revani och Kadayf (som även finns i turkisk och arabisk matkultur) men blev även glass några kvällar, kulglassen i Grekland är outstanding.
Grekerna är förvånansvärt bra på öl, mycket ljus öl men fanns en del mörkare också, speciellt de lokalproducerade.
Köpte med en del lokalproducerad öl och även några flaskor inhemsk sprit; Ouzo, Raki, Metaxa och Mastika.
Bodde på ett enklare pensionat där personalen knappt kunde engelska och som bara hade en spartansk frukost bestående av rostfralla med pålägg och kokt ägg.
Första morgonen hade hela ön strömavbrott vilket kändes aningen obehagligt, men som tur var kom strömmen tillbaks innan jag gick ut för att bada.
Det enda tråkiga var att det inte fanns så mycket annat att göra, hade gärna åkt yacht eller jetski men det var alldeles för dyrt.
Blev också sugen på att åka fyrhjulig motorcykel som är ganska vanliga på ön men de fanns bara för uthyrning.
Åker gärna tillbaka till Grekland men testar då gärna nya ställen i andra delar av landet.
Kommer skriva om mina tidigare erfarenheter i annat inlägg.
Revisor

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Resor

Inlägg av KimTalman »

Weekend "mitt i veckan" i Oslo, september 2022.
Åkte till Oslo en sväng i början av september 2022 eftersom jag dessförinnan aldrig varit i Norge.
Bodde på ett halvschysst hotell strax norr om centrum, hotellet var bekvämt men utan det där lilla extra.
Dock hade de schysst frukost med ägg och bacon som jag tycker hör till, samt rökt norsk lax (den norska laxen är något av det godaste i världen!).
Oslo är tyvärr en ganska trist stad, tänk er Sthlm innerstad eller Helsingfors fast mindre.
Storleken gjorde också att det stundtals blev mycket trängsel.
Restaurangutbudet i city var även det rätt mediokert, mest det vanliga utbudet av snabbmat, asiatiskt, engelska pubar och svindyra lyxkrogar med konstig mat och som bara har två öl på menyn.
Akers brygge, en hamnpromenad strax väster om city, har dock en del schyssta krogar med finare, norsk mat.
Åt valstek första kvällen och återvända sista kvällen för att gå på lyxkrog och käka trerätters för 1200 kr.
Norge är dyrt när det kommer till mat och dryck, speciellt alkohol, dricka och godis är dyrt och ännu dyrare blir det om du prompt ska ha det som är bekant från Sverige.
Norge har dock en hel del egen produktion av både öl, fuldricka (energidryck) och choklad som är riktigt bra.
Utforskade även de östra, mer mångkulturella, delarna av Oslo och hittade en del riktigt intressant.
På Grönland (inte den arktiska ön som tillhör Danmark utan ett utsatt område öster om Oslo centralstation) hittade jag en indisk herrekipering där jag köpte en blommig skjorta i 70-talsstil som jag hoppas kunna ha snart. Hittade även en riktigt fin irakisk halal-grill där jag käkade köttfärsspett med bröd och en kombinerad kolgrill och kvarterskrog med en bartender/kock från norra Eritrea, troligen från de muslimska saho- eller tigréfolken, som rekommenderade en finare variant av shawarma kyckling som avnjöts med norsk pilsner, vilken djävla kombo men gott var det.
Shopping var förvånansvärt billigt, ungefär som i Sverige. Den blommiga skjortan kostade drygt 200 SEK och jag hittade även en fin rock för 400 på Jack & Jones på Carl Johans gate.
Besökte även Neseblod records, en legendarisk skivbutik för de som gillar extrem metal, köpte ingenting men pratade lite med butiksägaren.
Åker gärna tillbaka till Norge men då blir det Bergen, Narvik eller Tromsö.
Revisor

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Resor

Inlägg av KimTalman »

Miniweekend i Sundsvall - Sveriges största småstad
Januari 2023

Jag har tidigare aldrig besökt Sundsvall, så när jag ändå hade en värdecheck på Hotels.com och kunde åka dit på mitt länskort för x-trafik så bestämde jag mig för att göra det.
Åkte dit fredag morgon och åkte hem igen lördag tidig eftermiddag.
Resan började mindre bra med att vi satt fast utanför stan i 20 minuter på tåget p.g.a. en trasig växel.
När vi sen kom in till stationen hade bommarna låst sig i nedfällt läge så man fick gå runt den ena bommen vilket var halt och knöligt, sen fick man krypa under den andra bommen vilket med synnedsättning och ansenlig kroppshydda blev ännu jobbigare.
Som tur var fick jag hjälp av en glad och flirtig tjej så det löste sig.
Stan som sådan var tråkig och något svår att hitta i.
Bodde på Baltic Hotel som ligger mitt på stan och är väldigt trevligt med framförallt en väldigt lyxig frukostbuffé med både varm och kall mat, våfflor och fikabröd.
Blev mest att gå runt på stan på fredagen, vilket förutom svårigheten att hitta blev ännu knöligare av att trottoarerna var täckta av tjock, grå is som var väldigt hal.
Som tur var hade jag mina scooterstövlar och det var närmare tio minusgrader så jag klarade mig utan att ramla omkull.
På fredagskvällen blev det middag på Stekhuset Hörnan bestående av oxfilé, råstekt potatis och vitlökssmör samt öl både före och efter maten på Bishop Arms.
På lördagen tog jag lokalbussen ut till Birsta för att kolla upp två affärer med schyssta kläder som inte finns i Gävle, blev några inköp av främst ytterplagg.
Jag brukar ju kalla Eskilstuna för Sveriges största byhåla, så eftersom Sundsvall centrum hade så litet utbud av affärer så kallar jag den numera för Sveriges största småstad.
Åker jag tillbaka? Nej, inte om jag inte måste.
Men det var kul att se i alla fall.
Revisor

Skriv svar

Återgå till "Geografi & Resor"