Resa ensam eller i grupp?

Johannes Sandquist
Inlägg: 125
Blev medlem: tor apr 23, 2020 11:22 pm
Ort: Härnösand

Resa ensam eller i grupp?

Inlägg av Johannes Sandquist »

Den främsta fördelen med att resa i grupp, eller åtminstone tillsammans med en annan person tycker jag är att man mycket lättare kommer sig för att komma iväg om det är något man planerar tillsammans med någon annan eller i grupp då man ju blir "skyldig" att göra slag i saken om det är fler inblandade, medan det är mycket lättare att man bara skjuter på det om man skall resa ensam. Samtidigt kan det ju bli tvärtom om det är "nödvändigt" att alla i en viss grupp skall med då man kan få olika förhinder.

Själva resan känns nog rätt bra att genomföra ensam för min del (även om nöjesresor i allmänhet nu blir med frugan), men en ensamresa tjänar på att ha ett specifikt syfte medan vissa typer av mindre detaljplanerade nöjesresor tjänar mycket på att ha med ett passande sällskap. Fördelen med att resa ensam är också att man får större frihet att göra vad man själv vill.

Vad föredrar ni av att resa ensam eller i grupp och varför?
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

Suzanne Apelqvist
Inlägg: 113
Blev medlem: sön mar 22, 2020 7:18 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Resa ensam eller i grupp?

Inlägg av Suzanne Apelqvist »

En gång i tiden for jag iväg på resor själv utan problem. Det blev en ensam cykeltur från Kristiansand till Göteborg när jag var 18 år, båt till Danmark där det blev några mils cykling och så båt till Göteborg och ett par mil hem. Cykelturen till Norge som var 50 mil, hade dock inte varit så trevlig ensam.

När jag var 17 år drog jag till Paris som Au-pair (inget som passade mig egentligen, men enda möjligheten jag hade) och sen reste jag obehindrat runt i hela Paris och kunde hela tunnelbanesystemet. Som ensam upptäcker man mer. Tillsammans umgås man mer.

Numera eftersom jag inte har rest på sådana resor sedan jag var ung, skulle jag inte våga sätta mig på ett tåg och bara dra iväg och se vart jag hamnar ensam. Jag har ju problem att åka tåg i Sverige själv.

Men jag saknar verkligen en sådan upptäckarresa. Jag är ointresserad av solsemester. Jag är endast intresserad av upptäckarresor och sånt, med kameran i högsta högg.

Även om jag i dag helst reser med någon, skulle jag aldrig kunna tänka mig en gruppresa med t ex ett resebolag. Jag (Vi) ska helt själva styra över tiden.

Johannes Sandquist
Inlägg: 125
Blev medlem: tor apr 23, 2020 11:22 pm
Ort: Härnösand

Re: Resa ensam eller i grupp?

Inlägg av Johannes Sandquist »

Med att jag trivs bra med att resa ensam menar jag alltså som svar på huruvida andras medverkan utgör en förutsättning för den positiva upplevelsen av resan i sig, inte att jag nödvändigtvis föredrar att vara ensam när jag reser. Jag kan fortfarande uppskatta att så att säga använda en resa för att träffa vänner vare sig det innebär att jag reser någonstans för att hälsa på dessa eller reser tillsammans med personer jag uppskattar att träffa.
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

Johannes Sandquist
Inlägg: 125
Blev medlem: tor apr 23, 2020 11:22 pm
Ort: Härnösand

Re: Resa ensam eller i grupp?

Inlägg av Johannes Sandquist »

Suzanne Apelqvist skrev:
sön jun 07, 2020 2:43 pm
En gång i tiden for jag iväg på resor själv utan problem. Det blev en ensam cykeltur från Kristiansand till Göteborg när jag var 18 år, båt till Danmark där det blev några mils cykling och så båt till Göteborg och ett par mil hem. Cykelturen till Norge som var 50 mil, hade dock inte varit så trevlig ensam.

När jag var 17 år drog jag till Paris som Au-pair (inget som passade mig egentligen, men enda möjligheten jag hade) och sen reste jag obehindrat runt i hela Paris och kunde hela tunnelbanesystemet. Som ensam upptäcker man mer. Tillsammans umgås man mer.

Numera eftersom jag inte har rest på sådana resor sedan jag var ung, skulle jag inte våga sätta mig på ett tåg och bara dra iväg och se vart jag hamnar ensam. Jag har ju problem att åka tåg i Sverige själv.
Jag har genomgått motsatt utveckling avseende förmåga till självständigt resande. Fram till att jag var cirka 25 var jag jätteosäker, vad gäller att resa ensam, medan jag nuförtiden inte har några problem med det. Jag har lärt mig hur jag bär mig åt för att hitta dit jag måste och planera att komma i tid. En fördel med att resa ensam för mig är faktiskt att jag bara har mig själv och restiderna att passa och inte behöver försöka hålla reda på och hålla jämna steg med fladdriga reskamrater.
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Resa ensam eller i grupp?

Inlägg av KimTalman »

Ensam, helt klart.
Med andra blir det fladdrigt, hattigt, osäkert och hänger man inte med på det blir det i bästa fall konflikt och i värsta fall att man hamnar helt åt h-vete fel.
Revisor

Ruth_Elsa
Inlägg: 58
Blev medlem: lör maj 02, 2020 7:01 pm

Re: Resa ensam eller i grupp?

Inlägg av Ruth_Elsa »

Ensam! ( möjligtvis i sällskap med någon av mina allra närmaste )


Ruth_Elsa
* Happiness is being owned by a cat *

Skriv svar

Återgå till "Geografi & Resor"