Fantasy och historia

Här kan ni som vill, fortsätta diskutera ämnen efter Café OA.
Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Fantasy och historia

Inlägg av Linnea Sandquist »

Igår var det en caféträff med temat "Fantasy och historia", vilket i praktiken blev mest fantasy. Det talades om att "Historia" borde hållas som ett eget tema på en egen träff.

I början av träffen diskuterade vi alkoholens roll i fantasy och historisk fiktion.

Det sedan pratades ganska mycket om Tolkiens verk och om filmatiseringarna av dessa. Även Harry Potter, Mio min Mio, Sagan om Belgarion, Sagan om Isfolket, Engelsforstrilogin, Eragon och Willow togs upp, samt en pryd men blodig amerikansk version av någonting med asagudarna.

Sedan nämndes det att vissa av oss själva skriver fantasy eller skapar fiktiva världar.

Det var en sammanfattning av caféträffen igår. Är det möjligen någon som är intresserad av att komma hit och diskutera? Jag har exempelvis fler boktips.

byzze
Inlägg: 22
Blev medlem: fre apr 24, 2020 1:15 am
Ort: Örnsköldsvik

Re: Fantasy och historia

Inlägg av byzze »

Jag läste en bokserie som heter "Otherland" av Tad Williams. Den handlar om karaktärer som spelar VR (virtual reality), men fastnar i VR. Man kan säga att det är en slags modern fantasy, gränsande till sci-fi.

Jag brukade läsa väldigt mycket förr, men numera blir det inte så ofta. Tar gärna emot boktips och film för den delen också.

Terry Pratchett böcker är ganska roliga också och en del av dessa har blivit spel som jag har spelat. Av hans böcker har jag mest läst de som har handlat om Discworld.

Jag och sambon fantiserar ofta om fiktiva världar och scenarion. Det är kul!
Senast redigerad av 1 byzze, redigerad totalt 0 gånger.

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Fantasy och historia

Inlägg av Linnea Sandquist »

Hej, Byzze, vad roligt att någon mer än jag skriver här!

Finns de där böckerna på svenska?

Mina främsta tips på fantasybokserier är Deverry-serien av Katherine Kerr (första boken heter Silverdolken) och Sagan om is och eld av George R. R. Martin som ligger till grund för Game of Thrones (första boken heter Kampen om Järntronen).

Sagan om is och eld har också prologböcker och metaböcker. Eld och blod: Historien om huset Targaryen är en tung, historieboksliknande prologbokserie i min smak. Riddaren av de sju kungarikena är en något lättsammare prologbok bestående av tre korta berättelser om en vandrande riddare. En värld av is och eld är en underbar sammanställning av fiktiv fakta.

En enklare fantasybok som jag kan rekommendera är Brevet till kungen av Tonke Dragt, som finns recenserad här: https://oa-forum.se/board/viewtopic.php?f=96&t=73 Den kan vara tråkig för kvinnor och flickor med stark könsidentitet, eftersom det är mestadels manliga figurer. Däremot minns jag att någon efterfrågade fantasy som inte handlar om att rädda världen, och den här boken har inte ett sådant tema, oavsett vad Netflix vill få oss att tro om den saken.

En annan bok av visst intresse skulle kunna vara Avalons dimmor av Marion Zimmer Bradley, som är en tolkning av Arthurlegenden. Till skillnad från Brevet till kungen är den ganska kvinnofokuserad och innehåller mycket magi. Det är en tegelstensroman med spretig och stundtals såpig handling.

Temat var som nämnts "Fantasy och historia", och en historiebok som jag skulle vilja tipsa om är Cochise, Geronimo och apachekrigen av David Roberts. Det är ingen roman, utan en fackbok. Den innehåller mycket ömsesidiga grymheter och avancerade intriger, men det mest anmärkningsvärda som gör att jag kommer att tänka på den i sammanhanget, är att författaren tycks tillerkänna apacherna ett visst mått av faktiskt magiskt kunnande.

Magi i historieskrivningen brukar annars endast vara ett mörkt kapitel i idéhistorien, om hur okunskap ledde fram till häxprocesser och skit tills samhället genom vetenskaplig och filosofisk utveckling växte ifrån sådan vantro. Att läsa Cochise, Geronimo och apachekrigen känns därför anmärkningsvärt likt att läsa Eld och blod: Historien om huset Targaryen.

Två bra historiska fackböcker om häxprocesser är Häxornas försvarare av Jan Guillou och Varken Gud eller natur av Linda Oja.
Senast redigerad av 1 Linnea Sandquist, redigerad totalt 0 gånger.

Johannes Sandquist
Inlägg: 125
Blev medlem: tor apr 23, 2020 11:22 pm
Ort: Härnösand

Re: Fantasy och historia

Inlägg av Johannes Sandquist »

Jag och Linnea håller ju också på med att skriva vårt eget stora fantasyepos Hyliaden, som är så kallad fanfiction på Nintendos spelserie The Legend of Zelda och bygger på sådana historier jag själv hittade på som barn och ungdom. Om detta projekt finns en tråd här på forumet.

https://oa-forum.se/board/viewtopic.php?f=18&t=35

Mot bakgrund av det vore det jättekul att diskutera och dela texter med andra som ägnar sig åt egen litterär produktion, eller för den delen bara har koncept och fiktiva världar att diskutera.
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Fantasy och historia

Inlägg av Linnea Sandquist »

Ytterligare två boktips:

Tusen år av fantasy av Bo Eriksson reder ut medeltida ursprung och paralleller till Tolkiens verk.

Mannen från Barnsdale av Dick Harrison beskriver Robin Hood-legendens historia samt innehåller spekulationer om en historisk Robin Hood.

Skriv svar

Återgå till "Café OA"