Termen "brukare"

Om kontakten med vården, omsorgen och andra offentliga organisationer.
Johannes Sandquist
Inlägg: 125
Blev medlem: tor apr 23, 2020 11:22 pm
Ort: Härnösand

Termen "brukare"

Inlägg av Johannes Sandquist »

Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Termen "brukare"

Inlägg av KimTalman »

Står helt bakom att skrota skitbegreppet brukare.
Det är ett ableistiskt uttryck som lägger över ansvaret på den som är hjälpbehövande.
D.v.s. att om jag blir taskigt behandlad av någon på hab så är det mitt fel eftersom jag brukar redskapet (hab-taNTen) på ett felaktigt sätt.
Bättre att använda klient eller uppdragsgivare.
Revisor

Johannes Sandquist
Inlägg: 125
Blev medlem: tor apr 23, 2020 11:22 pm
Ort: Härnösand

Re: Termen "brukare"

Inlägg av Johannes Sandquist »

Tack Kim för förklaringen om varför begreppet "brukare" är fel. Jag har hört och läst flera gånger att vissa tycker illa om det men inte tagit del av någon övertygande förklaring om varför förrän nu. Tidigare har jag bara hört att motiveringen från klienter med intellektuell nedsättning som tyckt att det varit för likt "missbrukare", vilket jag inte uppfattat som övertygande motivering.

Men efter att ha hört din motivering Kim delar jag din uppfattning. "Klient" tycker jag blir naturligt utifrån vilka ord som används i andra sammanhang tänker jag.
"Uppdragsgivare" har jag inget emot men tänker att det är lite långt och därmed språkligt opraktiskt.
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

Johannes Sandquist
Inlägg: 125
Blev medlem: tor apr 23, 2020 11:22 pm
Ort: Härnösand

Re: Termen "brukare"

Inlägg av Johannes Sandquist »

Ett annat problem med begreppet "brukare" jämfört med exempelvis "klient" som även används i andra sammanhang är att det bara används inom omsorgen, vilket skapar ett avstånd mellan omsorgssfären och andra delar av samhället, vilket avhumaniserar "brukaren" till följd av många "brukares" utsatthet i jämförelse med andra samhällsmedborgare.
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

Anna H
Inlägg: 20
Blev medlem: tis okt 20, 2020 3:51 pm

Re: Termen "brukare"

Inlägg av Anna H »

Jag jobbar själv inom hälso- och sjukvården, där vi använder patient om dem som vi finns till för. Det funkar (skapligt) tills vi ska börja samarbeta med personal som ger insatser enligt Sol, tex på ett särskilt boende. Brukare är ett begrepp som jag inte använt i någon omfattning. På mitt boende fanns det pensionärer oftast.

Brukare av vadå? Brukare av jorden och av droger hamnar närmare mig än Brukare av en plats på särskilt boende, brukare av boendestöd, eller vadå?

Min grannkommun tog bort ordet brukare för rätt länge sedan. Där har man bestämt att medborgarna är dem som kommunen finns till för. I min kommun tror jag att jag är klient till min boendestödjare.

Jag hade ett talesätt när jag jobbade i en miljö där olika lagrum skulle samsas, "Jag hävdar med en dåres envishet att här på Hällebo vårdar vi hela människor"

Vad är jag då? Inte brukare, kanske klient om någon måste prata om mig. Annars är människa och autist. Sjuksköterska och mamma. Patient ibland, ansvarig i mitt eget liv alltid.

Skriv svar

Återgå till "Vård- & myndighetskontakter"