Tillgänglighet till vård

Om kontakten med vården, omsorgen och andra offentliga organisationer.
Anna H
Inlägg: 20
Blev medlem: tis okt 20, 2020 3:51 pm

Tillgänglighet till vård

Inlägg av Anna H »

Tillgänglighet till vården för autister är en fråga som jag funderar mycket på, förtvivlar över och försöker bidra till förbättring i det lilla inom.

Jag skulle vilja engagera mig mer aktivt i detta någon gång under mitt liv och är nyfiken på om det finns fler som har tankar och idéer om hur det är och skulle kunna vara.

Så: vad tänker ni när det gäller tillgänglighet till vård? Jag syftar här på all slags hälso- och sjukvård, såväl provtagning på hälsocentralen, höftoperationen och behandling för psykiska symptom på dålig autismanpassning i samhället.

Suzanne Apelqvist
Inlägg: 113
Blev medlem: sön mar 22, 2020 7:18 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tillgänglighet till vård

Inlägg av Suzanne Apelqvist »

Anna H skrev:
ons okt 21, 2020 8:39 pm
Tillgänglighet till vården för autister är en fråga som jag funderar mycket på, förtvivlar över och försöker bidra till förbättring i det lilla inom.

Jag skulle vilja engagera mig mer aktivt i detta någon gång under mitt liv och är nyfiken på om det finns fler som har tankar och idéer om hur det är och skulle kunna vara.

Så: vad tänker ni när det gäller tillgänglighet till vård? Jag syftar här på all slags hälso- och sjukvård, såväl provtagning på hälsocentralen, höftoperationen och behandling för psykiska symptom på dålig autismanpassning i samhället.
Kommun och vård är ett skämt. Inget fungerar som det ska!

Anna H
Inlägg: 20
Blev medlem: tis okt 20, 2020 3:51 pm

Re: Tillgänglighet till vård

Inlägg av Anna H »

Suzanne Apelqvist skrev:
mån okt 26, 2020 1:08 am


Kommun och vård är ett skämt. Inget fungerar som det ska!
Jag upplever att en del saker faktiskt funkar, åtminstone en bit. Men när saker ska fungera tillsammans eller över tid blir det ofta krångligt.

Jag blir också så förtvivlad över tanken på att om det inte funkar för mig, som är väl insatt i lagar, samverkan mellan kommun och region och en massa annat, hur är det då för andra som saknar mina specialkunskaper?

xanna
Inlägg: 11
Blev medlem: ons nov 11, 2020 8:22 pm

Re: Tillgänglighet till vård

Inlägg av xanna »

Jag är faktiskt förvånad över hur bra (tillgång till) vård jag får när det gäller det somatiska. Jag har flera kroniska sjukdomar så har kontakt med flera sjukhuskliniker, och bara en av dem är knepig. De är i och för sig alltid redo att hjälpa mig vid behov, men de lyssnar aldrig på vad jag säger.

Men. Senast hade jag kontakt med en annan klinik där det var frågan om de eller vårdcentralen skulle hjälpa mig, och det blev väldigt tillkrånglat med ansvar hit och dit. Kliniken tyckte det var VCs ansvar och vice versa. Men så ringde en sköterska från kliniken och sade "Men det ska ju inte du behöva sitta i kläm för", och så fixade kliniken något som de kanske egentligen inte hade ansvar för!

Däremot funkar autistdelen av vården sämre. Noga räknat: har man en autism/aspergerdiagnos kan man uppenbarligen inte ha andra psykiatriska problem eller behov. Man ska hålla sig till habiliteringen. Habiliteringen som är ett skämt; dit går jag inte mer.

Suzanne Apelqvist
Inlägg: 113
Blev medlem: sön mar 22, 2020 7:18 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tillgänglighet till vård

Inlägg av Suzanne Apelqvist »

xanna skrev:
sön nov 15, 2020 12:09 am
Habiliteringen som är ett skämt; dit går jag inte mer.
När jag fick min aspergerdiagnos för ca 10 år sedan blev jag skickad till habiliteringen i den kommun jag då bodde i. Och där fick jag exakt samma erfarenhet som du. De var ju mindre fungerande på alla plan än jag själv. De kunde inget. De visste inget. De hade inte ens någon aning om hur de skulle ta reda på något. De verkade bara ha dessa meningar i sitt ordförråd: "Vi vet inte" eller "Vi får kolla upp det", men nästa gång hade de uppenbarligen inte lyckats kolla upp något, för de fortsatte med dessa två meningar i alla oändlighet.

Efter att ha flyttat till en annan kommun, känner jag inte likadant. De som jobbar på habiliteringen här, är helt okej. Å andra sidan har jag inte så mycket kontakt med habiliteringen överhuvudtaget och kanske hade jag resonerat annorlunda om jag hade behövt mycket stöd därifrån.

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Tillgänglighet till vård

Inlägg av Linnea Sandquist »

Habiliteringen är ett extremt stressande och deprimerande ställe.

Den somatiska vården har inte varit så hemsk när jag har haft med den att göra, men jag har ingen stor tilltro till den heller. Den brukar inte kunna göra så mycket, och nu finns dessutom Covid-19 som knappast gör det bättre.

Och rent allmänt och med risk för att verka fullständigt paranoid: om man söker hjälp av samhället, vet man aldrig om man får en personaltyp som faktiskt vill hjälpa en (och kanske eller kanske inte kan det), eller om man får någon som vill plåga eller helst kanske rent av döda en.

Gå aldrig med på att ta emot morfin om ni har Covid-19, för då kvävs ni.

Skriv svar

Återgå till "Vård- & myndighetskontakter"