Hyliaden

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Hyliaden

Inlägg av Linnea Sandquist »

Hyliaden är ett jättestort fantasyskrivprojekt som jag och min make Johannes Sandquist håller på med. Det är fanfiction till ett antal spel i Nintendos spelserie Legend of Zelda, men gör inte anspråk på någon större spelenlighet. Tvärtom är ambitionen att åstadkomma en mörkare och avsevärt mer realistisk fantasy med en värld präglad av feodala maktintriger och nationalistiska motsättningar.

Det är tänkt att bli en hemsida med en serie om tretton böcker - inte korta som bibelböcker utan riktiga böcker, varav en redan är färdig med reservation för alla ändringar som vi kan komma på att göra, och den andra redan är mycket lång - plus en massa mer faktabetonade bilagor, som det redan finns mycket text i. De flesta bilagor är htm-filer, men det finns också ett släktarkiv med ett enormt nät av släktförbindelser mellan och noteringar om enskilda personer både i berättelsernas samtid och tidigare.

Eftersom verket är så pass stort och spretigt är det svårt att kortfattat beskriva vad det går ut på. En aspekt som jag tycker är väldigt intressant är att måla upp en värld som, trots att den är helt fiktiv och dessutom innehåller ganska rikligt med magi och magiska varelser, ändå i hög utsträckning följer samma logik som verkliga historiska samhällen. Det har till och med hänt att vi har hittat på saker där vi inte vetat hur stor parallellen är, och sedan fått veta om någon ganska exakt historisk motsvarighet. Exempelvis var det under en period i det medeltida Frankrike med omnejd vanligt att yngre adelssöner inte gifte sig, eftersom man ville hålla samman ätterna, och precis som den påhittade profeten Styrkyon hade profeten Muhammed en mor som bekände sig till ungefär samma tro som den han själv senare fick uppenbarelser om.

Lotta
Inlägg: 95
Blev medlem: lör mar 28, 2020 11:03 am
Ort: Ludvika

Re: Hyliaden

Inlägg av Lotta »

Mycket intressant! Endera kommer jag älska era böcker, eller så är det så mycket text att jag inte tar mig igenom dom.

Ni vet att man kan ge ut böcker rätt enkelt, väl? Man kan trycka upp böcker till rimlig kostnad lite varstans. Min svärmor har skrivit böcker om sitt liv och tryckt upp till sina barn, max 10 stycken. Fast de var tunna.

Fundera på saken. Det går ju att trycka upp ett fåtal på prov och sälja ...

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Hyliaden

Inlägg av Linnea Sandquist »

För att få ge ut dem skulle vi behöva ändra på väldigt många namn. Vi har pratat om att vi eventuellt skulle kunna göra det när vi har skrivit klart allihop, men man vill ju inte ha en situation där man redan har gett ut den första boken så att det inte går att ändra i den, men upptäcker att man skulle behöva göra det för att på ett trovärdigt sätt kunna skriva vad man vill i en senare bok.

Fast att bara trycka upp utan att sälja skulle väl förstås inte innebära någon av nämnda komplikationer.

Lotta
Inlägg: 95
Blev medlem: lör mar 28, 2020 11:03 am
Ort: Ludvika

Re: Hyliaden

Inlägg av Lotta »

Ja, jag spånade bara. Ni kan ju lägga ut dem på nätet först, och trycka böcker sen om nån ni känner prompt vill låsa i bokform.

Jag har själv skrivit en bok, "Lilla hobbyboken för nybörjare", för jättelänge sen som jag funderar på att endera trycka upp eller lägga ut på nätet. Sen har jag litterära texter med Inte så långa.

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Hyliaden

Inlägg av Linnea Sandquist »

Inte så långa? Då skulle du ju i princip kunna starta en tråd och lägga upp en av dem som en följetong här på forumet. Det skulle kunna vara kul.

Lotta
Inlägg: 95
Blev medlem: lör mar 28, 2020 11:03 am
Ort: Ludvika

Re: Hyliaden

Inlägg av Lotta »

Ja, varför inte. Tror boken blev en sådär 30+ A4-sidor ... återkommer.

Skriv svar

Återgå till "Skrivande"