Cykelspelet

Lotta
Inlägg: 95
Blev medlem: lör mar 28, 2020 11:03 am
Ort: Ludvika

Cykelspelet

Inlägg av Lotta »

Har funderingar på att göra ett spel som lär barn om cykelns delar, trafikregler och sådant. Spelets regler finns i ett textdokument.

Jag undrar, hur gör man detta på.hållbaraste sätt?

Rita upp spelplanen på tjock kartong, och sen stansa ut korten och handrita dem, göra papperstior, göra figurer i papp som står på en träbit med skåra i ...spelet.kommer gå.sönder meddetsamma. Nåja, här är.min idé:

Spelplanen är 30×30 cm. Rutorna spelarna går på 1,5×1,5 cm.

På spelplanen finns 4 villor som spelarna utgår ifrån, 4 grannvillor, en skola, en cykelverkstad, en cykelaffär, en mataffär, en återvinningsstation och ett hyreshus och en park i mitten. Blir rätt pilligt att rita och färglägga allt, med små detaljer.

Pjäserna är 4 gubbar på cykel i färgerna rött, blått, vitt och lila.

En vanlig 6-sidig tärning.
En 6-sidig tärning med 10 på en sida, 50 på två sidor och 20 på tre sidor.
En 6-sidig tärning med 1 återvinningssymbol på 2 sidor, 2 återvinningssymboler på 2 sidor och 3 återvinningssymboler.på 3 sidor.
En färgtärning med färgerna vitt, rött, blått och lila. Hur.löser man det? Gör en 4-sidig tärning? En 8-sidig tärning med 2 sidor sv varje färg?

Trafikkort, frågor om trafik och trafikmärken.
Cykelverkstadskort, bilder på cykeldelar och verktyg.
Återvinningskort, bild på pant eller återvinningsskräp.
Händelsekort, kort med saker att göra (gå dit, stå över ett kast o.s.v.)
Cykeldelarkort, bild på cykeldel med pris.

Sedlar, i valörerna 20 kr, 50 kr och 100 kr.
10 kr mynt.

Ge mig feedback. Det är ett spel som ska användad i Cykelklubben, om det blir färdigt nån gång. Det måste hållas att lekas med utan att gå sönder.

Återgå till "Bordsspel"