Göra bok – i vilket program?

Lotta
Inlägg: 95
Blev medlem: lör mar 28, 2020 11:03 am
Ort: Ludvika

Göra bok – i vilket program?

Inlägg av Lotta »

Jag använde Aldus PageMaker 5.0 och senare Adobe PageMaker 6.0 när jag gick en datautbildning mellan 1993 och 1996. Det var trevliga program, man kunde lätt skapa både tidningar och böcker som blev layoutmässigt bra. Det var lätt att få liggande A4, man gjorde två spalter och klistrade sen in texten som man skrivit i ett ordbehandlingsprogram. Texten, som man kunde redigera i hur mycket som helst, hamnade inom de väl tilltagna marginalerna (som man också kunde ändra hur lätt som helst). Själva sidnumreringen lades i marginalen, på höger respektive vänster sida. Sidnumren kunde flyttas vart som helst, ändras och tas bort för varje enskild sida.

Men – hur gör man idag? Det går inte att få liggande format i Google Document (vad jag har sett, det kan vara dolt), däremot kan man göra två spalter. I Microsoft 365 appen var det krångligt att få liggande format och två spalter, tror inte det gick på mobilen i vart fall.

Libre Office och dess systervariant klarar både liggande format och två spalter, det är de program som finns i datorn i Hyresgästföreningens kvarterslokal där jag bor och är aktiv. Men automatiskt styckeindrag – vart tog det vägen? Microsoft 365 känns "nedbantat" i jämförelse med det Word-program jag har på skiva nånstans.

OK, om jag inte kan få liggande A4, 2 spalter, med 2 passande sidnummer per A4, så får jag väl vara utan sidnummer. Man kan ju också ändra pappersstorlek till A5, och sidnumrera det, och spiralbinda sen.

Adobe PageMaker 7,1 är från 2002. En provversion i 30 dagar, där man kan göra broschyer och nåt mer. Broschyrer? Jag vill bara ha ett program där jag kan göra lite som jag själv vill med dokumentet, utan att tvingas välja en mall först som jag inte kan ha till nåt.

Ge mig lite input tack. Har fastnat i tänket. Och kanske finns det jag söker lite längre ner i nån meny i Microsoft 365. Jag vet inte ...

Finns det gratis desktop publishing-program? Eller ett desktop publishing program värt att betala för?

Lotta
Inlägg: 95
Blev medlem: lör mar 28, 2020 11:03 am
Ort: Ludvika

Re: Göra bok – i vilket program?

Inlägg av Lotta »

Jag vill alltså INTE publicera på nätet.
Jag vill skriva ut saker, i stil med OA:s broschyrer fast kanske 20 sidor eller mer. Liggande A4,; 2 spalter, gärna sidnummer. Skriv ut, vik ihop, häfta. Hur då?

Jag kan tydligen installera Adobe PageMaker.6.0. Men då laddas det ner från en "mirror" och måste packas upp. Och vilker program är bra och gratis! 7-zip hade jag förut, det gillar jag inte riktigt längre. Och, är Adobe PageMaker 6.0 gratis?

anders
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jul 23, 2020 8:59 pm

Re: Göra bok – i vilket program?

Inlägg av anders »

Utifrån ditt första stycke och rubrik så känns det som att du är ute efter ett publishing program. Iallafall om du vill kunna flytta sidnummer, ändra och ta bort för varje sida osv. Då är det ju också kanske lättare att få till layout i spalter osv, även om det också går att göra i ett ordbehandlingsprogram.

Om du skulle vilja göra som du tidigare gjort i PageMaker - då hade jag provat Scribus, Open Source-program som verkar inriktat på böcker, tidningar osv. Du kan även göra folders och så i det tror jag. Det finns säkert fler fria programvaror likt PageMaker för detta förutom Libre Office och Scribus.

I LibreOffice tror jag att du kan göra automatiska styckeindrag om du ändrar stilen på texten. Jag provade att ändra "default style":en, ange indrag och sedan klistra in som oformaterad text. Då fick jag automatiskt indrag på varje stycke om det är så du vill göra.

Jag kan inte testa Office just nu, men det borde finnas nån meny som heter Layout. Under den menyn finns inställningar för Columns samt Orientation vilket antagligen är det du letar efter. Men det kanske bara finns i desktop-versionen.

Du är ju lite inne på att växla till A5 istället.. Jag låter ibland dokumentet innehålla vanliga stående A4-sidor i Office/Libre Office Docs och sen skriver jag ut 2 sidor per A4-ark (liggande) som jag sen kan kapa till A5, hålslå och sätta i pärm. Inställningarna för flera sidor per ark kan man ofta göra under utskriftsinställningar, men det kan skilja sig lite mellan olika skrivare vad som är möjligt tror jag. Du kanske dessutom vill göra det dubbelsidigt om du vill få ut det som en bok.

anders
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jul 23, 2020 8:59 pm

Re: Göra bok – i vilket program?

Inlägg av anders »

Kan förresten lägga till att InDesign verkar vara ersättaren till PageMaker nuförtiden.

Lotta
Inlägg: 95
Blev medlem: lör mar 28, 2020 11:03 am
Ort: Ludvika

Re: Göra bok – i vilket program?

Inlägg av Lotta »

Tack för hjälpen
InDesign, så heter det nu, ja.

Ska definitivt testa Scribus!

Johannes Sandquist
Inlägg: 125
Blev medlem: tor apr 23, 2020 11:22 pm
Ort: Härnösand

Re: Göra bok – i vilket program?

Inlägg av Johannes Sandquist »

Vad är det du ska göra Lotta? Jag frågar bara av ren nyfikenhet.
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

Lotta
Inlägg: 95
Blev medlem: lör mar 28, 2020 11:03 am
Ort: Ludvika

Re: Göra bok – i vilket program?

Inlägg av Lotta »

Dokumetation om Cykelklubben. 9 barn har fått lära sig skruva på sina cyklar. Jag och en kompis har varit ledare. Jag har skrivit om hur Cykelklubben bildades, vår första sommar, hur man startar en egen Cykeöklubb. Arbetsblad vi hittat på nätet, ordlistor, frågorna på tipspromenaden o.s.v. och sida med källhänvisning (länkar) sist.
Material som Hyresgästföreningen kan använda som handbok till andra, vill jag.

Der är, än så länge, 50-60 A5-sidor, mest text. Ja, och små bilder till ordlistan förstås, och på tipsdrågor och så. Men inga bilder på barn eller liknande.

Nu säger Hyresgästföreningen att vi inte ska jobba så mycket med materialet. Skicka det till Kommunikationsenheten så kollar de på materualet och bantar ner det. Grrr .... jag vill inte släppa kontrollen till någon annan. Jag vill vara med i processen, så att det blir som jag vill ha det.

Skriv svar

Återgå till "Datorer & Webb"