Bichon frisén Wilma

Johannes Sandquist
Inlägg: 125
Blev medlem: tor apr 23, 2020 11:22 pm
Ort: Härnösand

Bichon frisén Wilma

Inlägg av Johannes Sandquist »

Bichon frisén Wilma hörde till min ursprungsfamilj från att jag var tonåring. Nu ligger hon sedan ett antal år begravd på tomten till familjens fritidshus. Det passar henne för hon älskade att springa runt där. Den här bilden, från när Wilma var rätt ung (liksom jag som var 18 år då, år 2000), satt på en anslagstavla här hemma hos mig upptäckte jag just.

Under min uppväxt tyckte jag betydligt bättre om små hundar än om större då jag var rädd att bli omkullsprungen av en stor hund på grund av mitt rörelsehinder som ger mig något sämre balans. Det var dock min syster som i första hand var Wilmas människa.
Bilagor
Wilma.jpg
Wilma.jpg (589.21 KiB) Visad 1831 gånger
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Bichon frisén Wilma

Inlägg av KimTalman »

Bichon frisé är fina hundar, keliga och lätthanterliga men något skälliga med grovt skall för sin storlek.
Gillar också små hundar bättre då de stora oftast är vildare och mer svårhanterliga.
Tycker det borde införas licens på hundar med över 50 cm mankhöjd där man måste intyga att de ska användas aktivt i t.ex. bruksarbete, jakt eller vallning.
Revisor

Linnea Sandquist
Inlägg: 368
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Bichon frisén Wilma

Inlägg av Linnea Sandquist »

Det är synd om bichon-friséer eftersom de har en massa besvärlig hårväxt i öronen.

Johannes Sandquist
Inlägg: 125
Blev medlem: tor apr 23, 2020 11:22 pm
Ort: Härnösand

Re: Bichon frisén Wilma

Inlägg av Johannes Sandquist »

KimTalman skrev:
fre nov 06, 2020 5:39 am
Bichon frisé är fina hundar, keliga och lätthanterliga men något skälliga med grovt skall för sin storlek.
Ja Wilma var rätt skällig mot främmande människor och i största allmänhet när man lämnade henne ensam hemma. Då skällde hon rätt ut i luften mer eller mindre oavbrutet. Det var hennes stora negativa personlighetsdrag, men gav man henne bara uppmärksamhet var hon jättemysig.
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

Johannes Sandquist
Inlägg: 125
Blev medlem: tor apr 23, 2020 11:22 pm
Ort: Härnösand

Re: Bichon frisén Wilma

Inlägg av Johannes Sandquist »

Linnea Sandquist skrev:
fre nov 06, 2020 12:25 pm
Det är synd om bichon-friséer eftersom de har en massa besvärlig hårväxt i öronen.
Ja som en människa regelbundet måste rycka ut, vilket naturligtvis är otrevligt för dem, men skulle man låta bli får de värre problem.
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

Tilljan
Inlägg: 1
Blev medlem: lör nov 14, 2020 7:35 pm

Re: Bichon frisén Wilma

Inlägg av Tilljan »

KimTalman skrev:
fre nov 06, 2020 5:39 am
Tycker det borde införas licens på hundar med över 50 cm mankhöjd där man måste intyga att de ska användas aktivt i t.ex. bruksarbete, jakt eller vallning.
Varför skulle det vara licens på +halvmeters hundar?

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Bichon frisén Wilma

Inlägg av KimTalman »

Tilljan skrev:
lör nov 14, 2020 7:40 pm
KimTalman skrev:
fre nov 06, 2020 5:39 am
Tycker det borde införas licens på hundar med över 50 cm mankhöjd där man måste intyga att de ska användas aktivt i t.ex. bruksarbete, jakt eller vallning.
Varför skulle det vara licens på +halvmeters hundar?
Därför att deras storlek gör dem mer svårhanterliga än små hundar som även ett litet barn kan kasta undan om de är påflugna.
Dessutom har stora hundar i regel starkare instinkter att valla, spåra, vakta eller jaga än små hundar.
Ägare till stora hundar är dessutom enligt min erfarenhet oftare mer släpphänta med sina hundar än de som har små hundar.
Revisor

Skriv svar

Återgå till "Hundar"