Lex Diabolis Universalis - min mörka livsfilosofi

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Lex Diabolis Universalis - min mörka livsfilosofi

Inlägg av KimTalman »

Johannes Sandquist skrev:
tis aug 18, 2020 9:18 am
Om precis allt är en illusion, menar jag att hela påståendet blir obsolet, eftersom då blir denna illusion det enda vi har att förhålla oss till och då är det enda rationella att agera utifrån att nämnda illusion vore verklighet. För att påståenden om att "allt är en illusion" ska bli praktiskt relevanta måste det vara att: "allt X är en illusion medan sanningen är Y".
Du har helt klart en poäng där.
Det blir så att säga att påståendet motsäger sig själv eftersom illusionen då blir den verklighet vi ska förhålla oss till.
Det jag menar är nog i så fall snarare att det finns ingen absolut sanning och att inget är vad det synes vara.
Nihilism är ett genomgående tema i min livsfilosofi, samt även en stor misstänksamhet till alla existerande ideologier, religioner o.s.v.
Revisor

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Lex Diabolis Universalis - min mörka livsfilosofi

Inlägg av KimTalman »

Linnea; dina iakttagelser är väldigt intressanta och jag håller med dig helt och hållet.
Speciellt detta att det som jag kallar "kristo-buddhistisk new age" anammats av många makthavare och marknadsförs som en sekulariserad filosofi som kan accepteras av många oavsett religion men som främst riktar in sig på sökare, agnostiker och liknande grupper känner jag igen.
Ett undantag är islam, har och har haft flera muslimska vänner samt själv funderat på att bli muslim och där finns inte positivt tänkande alls utan antingen accepterar man torrt och liknöjt sitt "öde" eller så kämpar man med näbbar och klor för att få det bättre.
Detta förklarar kanske att alla islamiska yttranden ses som haram enligt denna skadliga filosofi.
Har två exempel på detta.
Innan jag gick med i Raeliska rörelsen 2010 hade jag en flickvän/sambo som var intresserad av new age, mediumskap och liknande. Jag var "passivt intresserad" och hängde med på några events mest på skoj. Det snackades mycket om änglar, andar, profeter och gudar men så fort man nämnde Muhammed, Imam Ali, jinner eller började prata om att man själv ville bli en gud (bildligt talat) för att ta kontroll över sitt liv blev det "dålig stämning" som en NT skulle uttrycka det.
Lite samma situation uppstod i Raeliska rörelsen där det var helt OK att spela/sjunga gospellåtar, säga AOUM m.m. men det var inte lika OK att säga "Alhamdo Elohim" eller kalla Rael för Mahdi. Detta trots att alla religioner sägs komma från Elohim, som enligt raeliansk teologi är de superintelligenta utomjordiska människor som skapat livet på jorden.
Revisor

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Lex Diabolis Universalis - min mörka livsfilosofi

Inlägg av Linnea Sandquist »

Islam har ju också använts av diverse suspekta regimer, men en skillnad är väl kanske att det tenderar att vara något mindre av "Jag är så snäll"-affirmationer i muslimska sammanhang än i sammanhang präglade av kristendom, buddhism eller new age.

Johannes Sandquist
Inlägg: 125
Blev medlem: tor apr 23, 2020 11:22 pm
Ort: Härnösand

Re: Lex Diabolis Universalis - min mörka livsfilosofi

Inlägg av Johannes Sandquist »

KimTalman skrev:
ons aug 19, 2020 4:05 pm
Du har helt klart en poäng där.
Det blir så att säga att påståendet motsäger sig själv eftersom illusionen då blir den verklighet vi ska förhålla oss till.
Det jag menar är nog i så fall snarare att det finns ingen absolut sanning och att inget är vad det synes vara.
Nihilism är ett genomgående tema i min livsfilosofi, samt även en stor misstänksamhet till alla existerande ideologier, religioner o.s.v.
Ja, att i princip ingenting är riktigt vad det synes vara tycker jag nog är en rimlig utgångspunkt och att det inte finns någon absolut sanning, med tanke på hur mycket som är öppet för tolkning.
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Lex Diabolis Universalis - min mörka livsfilosofi

Inlägg av KimTalman »

Linnea Sandquist skrev:
ons aug 19, 2020 5:17 pm
Islam har ju också använts av diverse suspekta regimer, men en skillnad är väl kanske att det tenderar att vara något mindre av "Jag är så snäll"-affirmationer i muslimska sammanhang än i sammanhang präglade av kristendom, buddhism eller new age.
Exakt så.
Oftast är det rätt uppenbart att en regim använder islam som ursäkt för förtryck och maktmissbruk.
Det finns många exempel på det i den muslimska världen, det mest kända är teokratin i Iran.
Revisor

Suzanne Apelqvist
Inlägg: 113
Blev medlem: sön mar 22, 2020 7:18 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Lex Diabolis Universalis - min mörka livsfilosofi

Inlägg av Suzanne Apelqvist »

Jag säger bara:


KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Lex Diabolis Universalis - min mörka livsfilosofi

Inlägg av KimTalman »

Suzanne Apelqvist skrev:
sön sep 06, 2020 9:27 pm
Jag säger bara:

Jo, Ronny Eriksson är rolig.
Dock måste jag säga att denna lilla trudelutt snarare handlar om en uppgivenhet på det lilla planet.
Inget fel i det, just sayin'.
Revisor

Suzanne Apelqvist
Inlägg: 113
Blev medlem: sön mar 22, 2020 7:18 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Lex Diabolis Universalis - min mörka livsfilosofi

Inlägg av Suzanne Apelqvist »

Detta kanske stämmer bättre?


KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Lex Diabolis Universalis - min mörka livsfilosofi

Inlägg av KimTalman »

Det handlar inte om att det inte stämmer in.
Både Ronny Eriksson och den lyckliga pessimisten sätter fingret på det jag tar upp.
Men det är på en ytlig nivå och främst menat som humor, om än med en allvarlig underton.
De nöjer sig med att konstatera att det mesta är skit och att man gör bäst i att "gilla läget".
Inget fel med det alls, men min filosofi är gravallvarlig och om du läser punkterna igen ser du att jag går betydligt djupare än komikerna i klippen ovan.
Revisor

Suzanne Apelqvist
Inlägg: 113
Blev medlem: sön mar 22, 2020 7:18 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Lex Diabolis Universalis - min mörka livsfilosofi

Inlägg av Suzanne Apelqvist »

KimTalman skrev:
tis sep 08, 2020 9:57 am
Det handlar inte om att det inte stämmer in.
Både Ronny Eriksson och den lyckliga pessimisten sätter fingret på det jag tar upp.
Men det är på en ytlig nivå och främst menat som humor, om än med en allvarlig underton.
De nöjer sig med att konstatera att det mesta är skit och att man gör bäst i att "gilla läget".
Inget fel med det alls, men min filosofi är gravallvarlig och om du läser punkterna igen ser du att jag går betydligt djupare än komikerna i klippen ovan.
Jag förstår ditt allvar. Humorn är väl snarare ett verktyg att mäkta med för min del. Och jag går upp och ned som en berg-och-dalbana. Det du försöker undvika, antar jag. Just nu är detta min inställning: "I dagens läge är drömmar öronmärkta för utvalda grupper. Och politikerna har sett till att blockera alla tänkbara vägar, som kan leda till nya positiva möjligheter."

Skriv svar

Återgå till "Livsåskådning"