Tankebanor

Greywitch

Tankebanor

Inlägg av Greywitch »

De flesta tror att när man mediterar så måste man sitta i lotusställning och vara helt avslappnad, samt tömma hjärnan.
Enligt mig kan man meditera på precis vilket som helst vis, bara det känns bra för dig.
Själv mediterar jag som allra bäst medan jag diskar för hand, det är så avslappnande och något jag kan göra utan att tänka, så jag diskar och låter tankarna fara runt precis som de kommer, är otroligt avslappnad efteråt.
Ett annat för mig bra meditationssät är när jag lägger patiens.

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Tankebanor

Inlägg av Linnea Sandquist »

Att bara inte tänka på någonting särskilt tycker jag för min del är en så självklart återkommande del av tillvaron, att jag har svårt att se det som meditation. Även om man inte måste sitta i lotusställning för att meditera, är väl meditation någonting man väljer medvetet att göra (eller inte göra)?

Johannes Sandquist
Inlägg: 125
Blev medlem: tor apr 23, 2020 11:22 pm
Ort: Härnösand

Re: Tankebanor

Inlägg av Johannes Sandquist »

På svenska wikipedia står följande om meditation:
Meditation är inom västvärlden ett sammanfattande begrepp som innebär metoder för kroppslig och mental avslappning i kombination med koncentration på något föremål, föreställning eller företeelse...

...Man sitter vanligen men det förekommer också att man ligger ner. Även meditationsformer finns där man promenerar eller på annat sätt rör sig. Vanligast är dock att sitta avspänt på en stol eller med korslagda ben med slutna eller halvöppna ögon. Syftet med tekniken är att stilla sitt sinne, det vill säga de tankar som mer eller mindre automatiskt "invaderar" vår hjärna och upptar oss. Därmed skapas förutsättningar för ett inre lugn som bidrar till att utveckla en förmåga att lättare hantera både tankar och känslor. Detta i sin tur ska bland annat öka det allmänna välbefinnandet, minska stresskänslor, och också påverka blodtrycket positivt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Meditation

Det innebär ju att vilken aktivitet som helst som innebär avslappning för en individ kan kallas meditation, med undantag för sömn eller det närbesläktade ren "vila" eftersom man ska koncentrera sig på något.
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Tankebanor

Inlägg av Linnea Sandquist »

Är det meditation när jag sitter och tittar på film/TV-serie eller ligger i sängen och läser en bok?

Skriv svar

Återgå till "Meditation"