Fabelfamiljerna

Här hamnar allt som inte passar in någon annanstans.
Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Fabelfamiljerna

Inlägg av Linnea Sandquist »

För ett tag sedan hörde jag en fabel som min tygigelkott Sanna blev upprörd över. Upprördheten gällde inte innehållet i berättelsen som sådan, utan namnskicket på djuren i berättelsen. Där fanns Igelkotten (en hanne), Haren (också hanne) och Igelkottens fru (hona men ändå dubbelgångare till sin make). Sannas synpunkt var att igelkottshonan är lika mycket igelkott som igelkottshannen, och att de alltså borde heta Igelkottshannen och Igelkottshonan, inte Igelkotten och Igelkottens fru.

Nu har jag funderat en del på hur en fabel med dylikt namnskick skulle bli, om man satte Människan i centrum.

Människan, ibland också benämnd med sitt gamla smeknamn Mänskan, var tidigare en "hon" men har nu kommit ut som icke-binär och ska refereras till som "hen". Hen är älskarinna till Karln (vars korrekta namn som nästan aldrig används är Karlen) och mor till Ungen. Ungen är bara en bebis, och ingen vet huruvida han/hon är en pojke eller en flicka, eftersom Människan har beslutat sig för att den saken ska hållas hemlig.

Karln är den tredje av fyra bröder: Gubben, Farbrorn, Karln och Mannen. Karln är gift med Fruntimret. I det äktenskapet har de en 12-årig son vid namn Grabben och två ca 10 år gamla döttrar vid namn Jäntan och Tösen. Karln driver en verkstad där han har en anställd, Ungkarlen, som bor granne med rävarna i en lya. Karln, Fruntimret och Grabben är kända för att vara riktigt "rejäla".

Gubben har varit gift med Gumman, men nu är de skilda. Istället har Gubben två fruar som inte vet om varandra: Tanten som är änka efter Farbrorn, och Kärringen. Gubben har två tonårsbarn i vardera av sina två nya äktenskap: med Tanten har han Killen och Tjejen och med Kärringen har han Slyngeln och Slynan.

Mannen är gift med Kvinnan och de har två ca 10-åriga barn vid namn Pojken och Flickan.

Farbrorn är alltså död, och är ihågkommen som en snäll och sympatisk person. Han har varit gift med Tanten, är farbror till alla de tio barnen men fick aldrig några egna barn.

Gubben har olika personlighet beroende på vilken familj han är med. Tillsammans med Tanten, Killen och Tjejen är han nästan lika snäll som Farbrorn, men tillsammans med Kärringen, Slyngeln och Slynan är han, liksom dessa tre, allmänt otrevlig.

Kärringen har en yngre halvsyster som bor i USA. Hon heter Bitchen och är en varulv. I sin mänskliga form är hon mycket lik Kärringen och Slynan. Bitchen och Slynan tycker om att anspela på sex i tid och otid, men det finns inga belägg för att någon av dem någonsin har haft sex.

Johannes Sandquist
Inlägg: 125
Blev medlem: tor apr 23, 2020 11:22 pm
Ort: Härnösand

Re: Fabelfamiljerna

Inlägg av Johannes Sandquist »

Grabben utövar ett antal idrotter på knattenivå, kan jag tänka mig.
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Fabelfamiljerna

Inlägg av Linnea Sandquist »

Naturligtvis.

Fast eftersom det är en fabel, är det väl troligt att de han tävlar med och mot inte är människor.

Ytterligare en mänsklig figur i fabeln skulle kunna vara Snubben, som är ungefär jämnårig med Mannen och Ungkarlen; kanske mellan dem i ålder eftersom Ungkarlen nog är några år yngre än Mannen. Snubben skulle möjligen kunna vara Grabbens tränare.

En idé som jag hade om Snubben men nu mer eller mindre har lagt ned, är att han skulle ha en tonårsdotter vid namn Snubbinnan. "Snubbinna" är visserligen rinkebysvenska, men det är ett ord som låter som ett fabelfigursnamn. Som far till Snubbinnan skulle Snubben vara fullt jämnårig med Mannen men möjligen se yngre ut.

Problemet med Snubbinnan är, förutom att hennes namn inte är riktig svenska (vilket även kan sägas om Bitchen, men Bitchen är å andra sidan utlänning) är dels att det inte finns någon mor till henne, men framför allt att det mänskliga persongalleriet redan har fler kvinnliga än manliga figurer och att Snubbinnan inte heller har någon uppenbart unik karaktär när ju Tjejen och Slynan redan finns.

Beträffande Igelkottshannen och Igelkottshonan har de en kull med ungar, som har ett liknande namnskick som romerska systrar. De heter Första Igelkottsungen, Andra Igelkottsungen, Tredje Igelkottsungen och Fjärde Igelkottsungen. Den första och den tredje är hannar, medan den andra och den fjärde är honor.

Johannes Sandquist
Inlägg: 125
Blev medlem: tor apr 23, 2020 11:22 pm
Ort: Härnösand

Re: Fabelfamiljerna

Inlägg av Johannes Sandquist »

Att Snubben är Grabbens tränare tycker jag passar utmärkt, och givetvis tävlar han med och mot andra djur.
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Fabelfamiljerna

Inlägg av Linnea Sandquist »

Vargfamiljen vill inte associeras med Bitchens (nu döde) far Gråben!

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"