Sinnestänkande

Om hur det är att vara autist?
Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Sinnestänkande

Inlägg av Linnea Sandquist »

I en bok av, för och om NT (Konsten att läsa tankar av Henrik Fexeus) listas fyra olika sätt att tänka, och den här tråden går i princip ut på att fundera på hur dessa förhåller sig till vårt autistiska tänkande.

* Visuellt tänkande, baserat på synintryck.
* Auditivt tänkande, baserat på hörselintryck.
* Kinestetiskt tänkande, baserat på känsel, känslor och för vissa lukt och smak.
* Neutralt eller binärt tänkande, baserat på logiska resonemang kring motsatspar.

Det normala NT-tänkande som författaren Henrik Fexeus är bekväm med är i huvudsak baserat på de tre förstnämnda sorternas tänkande, blandade på olika sätt där olika former dominerar olika starkt för olika personer.

Han sätter ingen diagnos på dem vars tänkande är huvudsakligen neutralt/binärt, men antyder att dessa är såväl ovanliga som hopplöst svåra att förstå samt nämner att de varit föremål för sjukdomsteorier. Någon ska ha spekulerat i att det skulle vara en traumatiserad avart av kinestetiskt tänkande. Boken reflekterar inte över att neutralt/binärt tänkande kan vara det mest praktiska för att dra viktiga logiska slutsatser.

Min hastigt och amatörmässigt hopsnickrade teori är att vi autister har en större andel neutralt/binärt tänkande än NT, kanske framför allt på bekostnad av det auditiva tänkandet. Både det auditiva tänkandet och det neutrala/binära tänkandet verkar till stor del utgöras av ordtänkande, varvid det neutrala/binära tänkandet innebär en exaktare språkförståelse. Medan det auditiva tänkandet har fördelen att man är bekväm med ljudsortering.

Visuellt tänkande innebär däremot i första hand ett bildtänkande, vilket jag har förstått att många autister anser sig ha mycket av. Ett visuellt ordtänkande skulle kunna innebära att man föreställer sig text. Även om det finns många belägg för att autister har en hög grad av visuellt tänkande, upplever jag att det det finns belägg för att NT också har det. Annars skulle t.ex. inte ett sådant påstående som "en bild säger mer än tusen ord" vinna genklang i ett NT-dominerat folklager.

Angående kinestetiskt tänkande fick jag en aha-upplevelse i och med att en stor del av mitt tänkande består av ett krypto som varken är ord eller bilder, och som jag tror är kinestetiskt. Eventuellt kan delar av det binära/neutrala tänkandet också uttryckas i "krypto" (jag känner någon som har beskrivit sitt logiska tänkande som "ettor och nollor"), men mycket av mitt "krypto" är flummigare och känslosammare, samt fungerar anmärkningsvärt mycket bättre om jag själv skrollar på skärmen än om någon annan gör det åt mig.

Återgå till "Att vara autist"