Äta nyttigt

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Äta nyttigt

Inlägg av Linnea Sandquist »

Jag sitter här och spammar forumet och har just lagt upp recept på en pizza och en paj, som båda är glutenfria och avsedda att vara nyttiga.

Pizzan: viewtopic.php?f=53&t=38

Pajen: viewtopic.php?f=54&t=39

Teorin bakom de här pizza- och pajrecepten är att de flesta människor nuförtiden äter mer gluten, komjölk och jäst än vad som är nyttigt för någon, samt att gurkmeja och svartpeppar är förebyggande mot cancer.

Vetemjöl är enligt denna teori bland det onyttigaste som finns i matväg. Vanligt vetemjöl nuförtiden innehåller mycket mer gluten än t.ex. havre och det forntida vete som gick att bygga högkulturer kring. Dessutom innehåller vetemjöl en mindre bra form av proteiner, som går att bli allergisk mot.

För några år sedan hade jag och min man en konstig sjukdom med förstoppning som främsta symtom, och lade om kosten i enlighet med den här teorin. Det hjälpte. Vi vet fortfarande inte vad vi är överkänsliga mot.

För övrigt har jag läst att det finns ett protein i bland annat bananer som man behöver för att inte drabbas av depression, så om någon känner sig deppig utan att veta varför rekommenderar jag bananer. Proteinet lär finnas i vissa sorters kött också, men eftersom jag är vegetarian har jag naturligtvis inte hållit reda på vilka.

Är det någon mer som har erfarenhet av att lägga om kosten? Skriv gärna!

Suzanne Apelqvist
Inlägg: 113
Blev medlem: sön mar 22, 2020 7:18 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Äta nyttigt

Inlägg av Suzanne Apelqvist »

Jag är också inne på att testa glutenfritt ett tag, men just nu är det sockerfritt som gäller. Och den här gången har jag fått med mig sambon på det också.

I dag är det fjärde dagen utan socker. Sambon har en dricka i skafferiet och han har gärna velat ha den, men ändå låtit bli :D

Att utesluta socker är nog det enda jag har upptäckt som tydligt påverkat min fysiska hälsa positivt. De positiva effekterna brukar komma efter ett uppehåll i två veckor.

Jag brukar köra veckometoden, när jag förändrar min kost. Med det menar jag att varje ny vecka utesluter något onyttigt. Alltid bara en ny onyttighet per vecka. Det är viktigt att det är små steg. Och sen lever jag bara för den veckan och tar nya beslut nästa vecka.

Jag utesluter inte bara något som är onyttigt, utan det kan också innebära att jag i stället lägger till något bra, som t ex att dricka tillräckligt med vatten som jag är urdålig på.

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Äta nyttigt

Inlägg av Linnea Sandquist »

Ja, socker är ju allmänt känt som bland det onyttigaste som finns, och vatten brukar jag kalla "universalmedicinen mot allt, med en enda biverkning". Lycka till!

Suzanne Apelqvist
Inlägg: 113
Blev medlem: sön mar 22, 2020 7:18 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Äta nyttigt

Inlägg av Suzanne Apelqvist »

Idag är det sjätte dagen utan socker och den har varit och är jobbig. Det känns att avgiftning pågår. Och jag är helt slut.

Men det blev inget socker när vi var i affären, för jag har bestämt mig. Jag måste göra det. Min kropp accepterar inget annat om den ska orka med.

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Äta nyttigt

Inlägg av Linnea Sandquist »

Ytterligare tre recept utifrån samma teori som pizzan och pajen:

Morotsås: https://oa-forum.se/board/viewtopic.php?f=54&t=83
Tjockpannkaka: https://oa-forum.se/board/viewtopic.php?f=54&t=81
Scones: https://oa-forum.se/board/viewtopic.php?f=102&t=82

Jag har tänkt väldigt länge att jag ska posta receptet till tjockpannkakan och länka det här. Pizzan och pajen är båda relativt besvärliga att göra, medan tjockpannkakan är kännbart enklare. Det har dock inte blivit av förrän nu.

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Äta nyttigt

Inlägg av Linnea Sandquist »

Nu har jag lagt upp recept till två osötade bröd.

Lenas tekakor: https://oa-forum.se/board/viewtopic.php?f=102&t=92
Havrefrallor: https://oa-forum.se/board/viewtopic.php?f=102&t=91

Suzanne Apelqvist
Inlägg: 113
Blev medlem: sön mar 22, 2020 7:18 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Äta nyttigt

Inlägg av Suzanne Apelqvist »

Jag ska kolla in dina recept på bröd, när det blivit lite mer ordning här hemma. Min aptit är på noll, men bröd har en tendens att slinka ner genom matstrupen.

I dag hade vi kolgrillning här hemma. Jag var grillmästaren, men det blev bara någon enstaka tugga. Nu är det också sjätte veckan utan socker. Med tanke på vår lilla grillfest, fanns det en gigantisk stor godispåse här hemma, men den fick våra gäster ta hand om alldeles själva. Jag som i normala fall äter upp ALLT godis som kommer i min väg. Om sambon ska spara sitt, är det bäst att han ser till att jag inte ser det :D Okej då, om han uttryckligen sa att han ville spara det till senare, respekterade jag hans önskan så klart - oftast :p

Skriv svar

Återgå till "Kost"