Julkalendrar

Linnea Sandquist

Julkalendrar

Inlägg av Linnea Sandquist »

Nu är det advent, och går en julkalender på radio och en på TV. Jag och min man följer den på TV och tycker att den är ganska bra. Är det någon som vill skriva någonting om nuvarande eller tidigare julkalendrar, är detta en tråd för det.

Anna H

Re: Julkalendrar

Inlägg av Anna H »

Jag följer Tinka och kungaspelet på 4an. Jag tyckte mycket om Tinkas juläventyr förra året. Ursprungligen dansk serie

Linnea Sandquist

Nu har jag visat mig okunnig, genom att inte tänka på att det kanske går julkalendrar på TV-kanaler som inte hör till SvT. :oops:

Den som jag följer är alltså SvT:s julkalender Mirakel, som går ut på att det har skapats en länk mellan år 1920 och år 2020, så att flickorna Mira (2020) och Rakel (1920) kan byta plats (dvs. tid och kropp) med varandra genom att ställa sig på en viss plats på en vind.

Även båda de främsta huvudpersonerna är flickor, finns också två pojkar i framträdande och värdiga roller, till skillnad från hur det var i julkalendern Selmas saga år 2016, då den enda både framträdande och värdiga barnrollen var flickan Selma.

Sättet på vilket tidsreselänken har uppstått är att två forskare som driver ett elbolag har tappat bort ett ungefär knytnävsstort konstgjort svart hål, som (till skillnad från ett verkligt svarta hål i den storleken) varken verkar vara tyngre än jorden eller ha någon tendens att växa på bekostnad av sin omgivning genom att suga in saker innanför sin händelsehorisont.

Istället för att dimpa ned någonstans på laboratoriegolvet och därifrån gräva ett allt djupare och vidare hål som riskerar att sluka hela jorden lagom till julafton, har det flugit hela vägen till en gammal herrgård och satt sig i väggen på vinden, och istället för att sedan suga i sig först herrgården och sedan resten av världen, har det skapat ett maskhål som möjliggör just den sortens tidsresor som beskrivs ovan.

Med tanke på att en temperatur nära den absoluta nollpunkten på en främmande planet skildrades som bara ungefär lika kall en vanlig norrländsk vinterköldknäpp i julkalendern Jakten på tidskristallen år 2017, kan vi nog inte vänta oss något slags förklaring till det svarta hålets underliga uppträdande.

I Mirakel är det emellertid själva tidsresorna och de fyra barnens livssituation som är i fokus för handlingen, vilket gör det möjligt att skippa skepsisen angående teknikaliteterna med det svarta hålet.

Johannes Sandquist

Inlägg av Johannes Sandquist »

Linnea

Kan du utveckla resonemanget om värdiga pojk- och flickroller i olika SVT-julkalendrar?
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

Linnea Sandquist

I Selmas saga så har vi dels Selma, som är så modig, intelligent och kompetent man kan förvänta sig av en barnhjältinna och som det är uppenbart att barnen som tittar ska kunna relatera till. Och så har vi Rupert, som introduceras relativt sent i handlingen, och då som en parodiskt bortskämd överklasspojke på vars bekostnad man ska ha roligt. Sedan fördjupas hans karaktär, och ett tag verkar han vara på väg att bli en pojke som pojkar med stark könsidentitet ska kunna relatera till jämförbart med hur flickorna samt pojkar med svag könsidentitet relaterar till Selma. Och sedan kommer episoden då Rupert vill kyssa Selma, och illusionen krossas.

Barn i låg- eller mellanstadieåldern vill inte ha kyssar, och i synnerhet pojkar brukar tycka att det det verkar väldigt äckligt. Att göra en pojke till "tjejtjusare" men ändå låta honom behålla något slags sympati från en sådan tittarkår fungerar i Sune, dels eftersom hela framställningen i hög grad är humorbetonad, och dels eftersom det framgår att Sune är avvikande och potentiellt utsatt i sitt tjejtjusarskap, lite grann som det går att få heterosexuella tittare att sympatisera med de homosexuella i framställningar som Fucking Åmål.

Men Selmas saga är inte som Sune. Rupert är i princip den ende pojken i Selmas saga, det är mycket tydligt att han har en biroll i förhållande till Selma, och han har i stort sett inte framställts på ett sätt som inbjuder till något slags förståelse tidigare, och sedan kommer det där. Dessutom vägrar Selma med stor integritet att kyssa honom, när han elakt nog försöker utpressa henne till det. När hon till slut ändå pussar honom långt senare, är det en ynnest som hennes värdighet har råd med.

Sedan har vi Mirakel med 8-ågrige Sören 1920, troligen 11-åriga Rakel 1920, 11-åriga Mira 2020 och tonårige Galad 2020. Sören hittar i skogen, Rakel och Mira är modiga tidsresande huvudpersoner och Galad är en trygg storebrorsgestalt för Mira. Eftersom Sören är betydligt yngre och Galad är betydligt äldre än flickorna, är det inte heller troligt att SvT kommer att trycka ihop några av dessa fyra barn i någon kyss, eller låta någon av dem bli olyckligt kär i någon annan.

Den sortens kärlek är det istället de vuxna som står för: forskarparet Vilgot och Anna-Karin älskar varandra, barnhemsföreståndarinnan Agneta är förtjust i en karl som heter Andres och Rakels farbror Ivar ska träffa en kvinna som heter Greta. Och det är precis så det ska vara!

I de julkalendrar som gick när jag var barn, har jag för mig att man brukade se till att ha minst en pojke och minst en flicka i barnhjälteroller. Ett barn av vardera kön skulle få visa mod, intelligens och kompetens inom ramar som barn som lyssnade eller tittade skulle ha möjlighet att leva sig in i. Selmas saga är ett tydligt avbräck från den traditionen, som att pojkar med stark könsidentitet inte hörde till målgruppen för SvT:s julkalender år 2016.

När flickor och kvinnor inte får värdiga roller i populärkulturen, brukar det finnas feminister som klagar högljutt på det, eftersom det är viktigt med kvinnliga identifikationsobjekt. Jag upplever att denna uppfattning har blivit tämligen vedertagen. Men i så fall är det rimligen viktigt med både kvinnliga och manliga identifikationsobjekt i framställningar som gör anspråk på att vara könsneutrala.

Johannes Sandquist

Linnea Sandquist skrev:
lör dec 12, 2020 5:48 pm
I de julkalendrar som gick när jag var barn, har jag för mig att man brukade se till att ha minst en pojke och minst en flicka i barnhjälteroller. Ett barn av vardera kön skulle få visa mod, intelligens och kompetens inom ramar som barn som lyssnade eller tittade skulle ha möjlighet att leva sig in i. Selmas saga är ett tydligt avbräck från den traditionen, som att pojkar med stark könsidentitet inte hörde till målgruppen för SvT:s julkalender år 2016.
Ture Sventon, privatdetektiv som var SVT:s julkalender 1989, och min personliga favorit av SVT:s julkalendrar när jag var barn tror jag, följde den regeln rätt konsekvent då två barn alltid fanns med i hjälteroller i alla äventyr och att det då alltid var en pojke och en flicka. Jämför det med TV4:s serie Ture Sventon och Bermudatriangelns hemlighet från 2019 där motsvarande funktion fylls av två flickor.

Vad Selmas Saga beträffar fick den ju faktiskt paradoxalt nog kritik ur ett feministiskt perspektiv eftersom manliga figurer uppenbarligen hade mycket mer taltid än kvinnliga figurer: http://se.gendertimer.com/sv/2016/12/15 ... dern-2016/

Personligen håller jag naturligtvis mer med om din kritik av Selmas Saga Linnea men exemplen jag tar upp säger något om hur tiderna förändras och hur man kan mäta jämlikhet mellan könen.
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

Linnea Sandquist

Johannes Sandquist skrev:
sön dec 13, 2020 3:04 am
Vad Selmas Saga beträffar fick den ju faktiskt paradoxalt nog kritik ur ett feministiskt perspektiv eftersom manliga figurer uppenbarligen hade mycket mer taltid än kvinnliga figurer: http://se.gendertimer.com/sv/2016/12/15 ... dern-2016/
Det är för att Efraim von Trippelhatt talade om en massa premisser för Selma, men Selma var minst lika duktig som han på själva resan trots att han var vuxen och hon barn.

Om man nu kan säga "trots att" om den saken beträffande ett barnprogram. I barnprogram är det ju vanligt att barnhjältarna är duktigare än alla de vuxna i deras omgivning.

Ruth_Elsa

Inlägg av Ruth_Elsa »

Hej!

Jag tycker att årets Julkalender på SVT, Mirakel är en av de allra bästa julkalendrarna någonsin.

Min favorit är Trolltider som har gått på SVT vid två tillfällen.

Vänliga Hälsningar
Ruth_Elsa
* Happiness is being owned by a cat *

Johannes Sandquist

Ruth_Elsa skrev:
ons dec 23, 2020 11:44 pm
Hej!

Jag tycker att årets Julkalender på SVT, Mirakel är en av de allra bästa julkalendrarna någonsin.

Min favorit är Trolltider som har gått på SVT vid två tillfällen.

Vänliga Hälsningar
Ruth_Elsa
Hur gammal var du när du såg Trolltider första gången Ruth_Elsa?
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

Ruth_Elsa

Inlägg av Ruth_Elsa »

Hej Johannes!

Första gången Trolltider sändes var jag 5 år.
Andra gången den sändes var jag 11 år.

Vänliga Hälsningar
Ruth_Elsa
* Happiness is being owned by a cat *

Skriv svar

Återgå till "Kultur"