Stephen King

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Stephen King

Inlägg av KimTalman »

En av flera favoritförfattare är Stephen King.
Gillar det mesta han skrivit, främst hans variation och vardagsrealistiska stil.

Här är mina omdömen om några av hans böcker (skriver titlarna på engelska i första hand).

Carrie
Bra för att vara hans första bok. Riktigt bra tematik. Dock för "hoppig", alla artiklar och skit hade med fördel kunnat läggas som ett appendix istället för att bryta handlingen.

Salem's Lot
Riktigt bra, även om handlingen är en aning tunn och delvis förutsägbar.

The Shining
Tidvis seg, tidvis extremt spännande. Kan ha svårt med paranormalitet men i denna historia passar det bra.

Pet Sematary
Tidvis extremt seg och alldeles för mycket paranormalitet. Dock helt OK om man gillar lite oväntade vändningar.

Dr. Sleep
Bra uppföljare till Shining, riktigt spännande side story med luffarna som drar omkring och ställer till h-vete för folk.

It
En av Kings bästa, "nuff said".

The Stand
Har bara läst originalversionen. En av Kings bästa men tyvärr en extremt tråkig karaktär som följer med hela tiden. Har svårt för folk som är "varken eller" och denna karaktär är det verkligen förutom i slutet.

Cujo
Klockren skräck när den är som bäst.

Under the Dome
Riktigt bra story men lite tråkig förklaring på alltihop. Läs och avgör själva.

Postar mer framöver.
Revisor

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Stephen King

Inlägg av KimTalman »

Fortsatt recension av King's verk.

Needful Things
En av mina favoriter, gillar verkligen hur kedjereaktionerna bygger upp till totalt kaos

Stark
Helt OK horror crime men lite väl flummig bitvis.

Rasande Rose
Bra psykologisk thriller där rå realism och flippad skräck rörs ihop till skön mix.

Dimman
Riktigt spännande och hårresande....

Signal
Sämsta slutet någonsin på en bok men riktigt bra story i övrigt.
Revisor

Anna H
Inlägg: 20
Blev medlem: tis okt 20, 2020 3:51 pm

Re: Stephen King

Inlägg av Anna H »

Stephen King är en favorit hos mig också. Pestens tid är en av mina "plocka fram och läsa då och då böcker" har säkert läst den 10 gånger.

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Stephen King

Inlägg av Linnea Sandquist »

Jag har börjat läsa 22/11 1963. Det är en tidsresehistoria av nämnde författare.

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Stephen King

Inlägg av Linnea Sandquist »

Nu har jag läst ut 22/11 1963. Det var intressant läsning, men jag gillar inte domedagsapokalypsen framåt slutet. Vissa saker där är väl rimliga, men vissa är det inte.

Och idén om att alla förändringar i historien åstadkomna genom tidsresor automatiskt är av ondo, nej, den köper jag inte. Däremot är det naturligtvis stor risk att ens eget liv bangar ur genom att man själv eller någon man håller av inte är född eftersom fjärilsvingeeffekten ändrar på vilka som får barn med vilka.

Om ni tror att Stephen King har rätt i att tidsresor orsakar ett inferno, må ni hoppas att jag aldrig kommer i närheten av ett "kaninhål"!

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Stephen King

Inlägg av KimTalman »

22/11/1963 är riktigt bra.
Kan dock också tycka att den apokalyptiska delen är lite väl utflippad, men den har gett mig idén till en liknande berättelse på ett svenskt tema, nämligen Olof Palme.

Har inte läst så mycket King på senare tid förutom nyss nämnda verk.
Men finns ju en hel del kvar att läsa.
Revisor

Skriv svar

Återgå till "Skönlitteratur"