Musik

Ruth_Elsa
Inlägg: 58
Blev medlem: lör maj 02, 2020 7:01 pm

Musik

Inlägg av Ruth_Elsa »

Är musik ett intresse för dig?

Vad gillar du för musik?

Är det en eller fler genrer eller är det en eller flera artister eller är det en eller fler grupper?

Vänliga Hälsningar

Ruth_Elsa
* Happiness is being owned by a cat *

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Musik

Inlägg av Linnea Sandquist »

Jag håller inte alltid så noga reda på vad artisterna och genrerna heter när jag lyssnar på musik, men jag brukar lyssna på musik och dansa till den.

Ruth_Elsa
Inlägg: 58
Blev medlem: lör maj 02, 2020 7:01 pm

Re: Musik

Inlägg av Ruth_Elsa »

Hej!

Lyssnar du på olika musik beroende på hur du mår, vilken sinnesstämning du är i?

Vänliga Hälsningar Ruth_Elsa
* Happiness is being owned by a cat *

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Musik

Inlägg av Linnea Sandquist »

Inte på något genomtänkt och konsekvent sätt, men jag är väl på humör för olika låtar olika gånger.

Suzanne Apelqvist
Inlägg: 113
Blev medlem: sön mar 22, 2020 7:18 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Musik

Inlägg av Suzanne Apelqvist »

Musik är jämte skrivandet, mitt främsta intresse. Jag har min musikstudio här hemma, sjunger, spelar och skriver egen musik. Sen lyssnar jag gärna på andras musik också och jag gillar allt från klassisk musik till hårdrock. Framförallt är det texterna i den moderna musiken som jag uppskattar.

Tiden för musik är mycket mindre numera än förr, vilket inte är bra, för jag mår bra av att hålla på med det. Det är väldigt läkande.

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Musik

Inlägg av Linnea Sandquist »

En låt som fått stort genomslag i mitt sinne idag:


Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Musik

Inlägg av Linnea Sandquist »

Det finns en tråd om julmusik i den exklusiva medlemsavdelningen. Eftersom mina preferenser angående julmusik knappast är några känsliga uppgifter, kom jag på att jag kan citera in det mesta av mina inlägg där här:
Jag ogillade julen när jag var barn, så min favoritjulsång var en antijulsång som jag tror hette Flipperkulan och som spelades av en artist som hette Stefan Sundström. Tyvärr hittar jag den inte på internet. Den fanns på ett kassettband som jag naturligtvis inte har tillgång till nu. Flipperkulan börjar så här:

En flipperkula studsa' förbi här en gång
Det rassla' å plinga' i min vägg
Det var juletid å krämarna var igång
med julefrid och skägg


Sedan framgår det att Djävulen får frispel i flipper av den höga graden av konsumtion och stress inför julen. Reklam jämförs med amfetamin.
Det är svårt att hitta julmusik i min smak. (Julgodis är enormt mycket lättare). Jag brukar uppleva det mesta som antingen för smörigt eller för överdrivet glättigt, och texterna som antingen för kristna eller hjärndöda.

Tipp tapp är en låt som borde kunna ligga ganska bra till utifrån dessa synpunkter. Den är inte smörig, inte så väldigt överdrivet glättig, inte kristen och inte hjärndöd. Problemet är att jag ofrivilligt deltog i någon juluppvisning där den ingick under några känsliga barnaår.

Tänd ett ljus är en låt som jag minns att jag som barn tyckte var bra rent musikaliskt, även om texten var hjärndöd, men när jag klickade in mig på en länk med den hittade jag någon supersmörig skräpversion. I skrivande stund letar jag efter den rockigare version som måste finnas.

Jag tror att jag hittade den:



Mössens julafton har jag och Johannes lyssnat på gemensamt några gånger nu. Om man kan hålla uppe någonting liknande den stämning som det är meningen att folk i allmänhet och barn i synnerhet ska känna på julen, kan en sådan låt fungera bättre än den skulle ha gjort i en skolklass eller på en stökig släktträff.

Texten är långt ifrån hjärndöd, till skillnad från Hejsan hoppsan, alltså vad man får om man sjunger bara refrängen, vilket tyvärr förekom när jag var barn.

Ett problem med julen såsom den framhålls för barn, är nog att det på neurotypiskt manér utgås ifrån att man ska känna stark gemenskap med en relativt stor grupp, med vilken man i verkligheten endast känner en betydligt svagare gemenskap.

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Musik

Inlägg av Linnea Sandquist »

I julmusiktråden kom jag fram till att jag har underskattat Bjällerklang på ett liknande sätt som Mössens julafton, men att julsånger har svårt att konkurrera musikaliskt med det enorma utbudet av året-runt-sånger.

Exempel på låt som konkurrerar ut julsånger för mig:


Johannes Sandquist
Inlägg: 125
Blev medlem: tor apr 23, 2020 11:22 pm
Ort: Härnösand

Re: Musik

Inlägg av Johannes Sandquist »

Linnea Sandquist skrev:
tor dec 17, 2020 4:57 pm
En låt som fått stort genomslag i mitt sinne idag:

Här är den svenska versionen av samma låt. Sätt den här texten i en annan kontext och budskapet hade kunnat komma från en autist som får vredesutbrott mot NT:s sociala krav.

Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

Skriv svar

Återgå till "Musik"