Resor

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Resor

Inlägg av KimTalman »

Att resa, både in- och utrikes, är ett specialintresse som ligger mig varmt om hjärtat.
I denna tråd kommer jag, så gott jag kan, redogöra för mina resor jag gjort genom åren.
Revisor

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Resor

Inlägg av KimTalman »

Kan börja med en resa jag gjorde till Finland, tidigt i april förra året (d.v.s. 2019).
Resan gick med finlandsbåt till Åbo.
Ditresan präglades mycket av att jag gjort misstaget att uppgradera från Piccolo- till A-hytt.
Konsekvensen blev irriterande ljus från båtens lanternor och div. fyrar samt en obehaglig lutning, dock ingen sjögång vilket jag förvisso tål rätt väl.
Åkte med Amorella, vilket är en ganska skruttig båt, mycket av interiören ser ut att vara från 1980-talet eller tidigare.
Dessutom drack jag lite väl mycket av det starka, vilket gjorde att jag däckade vid 22:30-tiden för att sen vakna upp vid 03:00.
Ljuset från lanternor och fyrar omöjliggjorde vidare sömn.
Gick upp i baren och drack mineralvatten, de sista efterfestande fyllona brölade fortfarande och bartendern blev nog aningens förvånad när jag klarvaken och nykter ville ha vatten.
Framme i Åbo bar det av till en kvinnlig aspergerbekant, där jag sedan spenderade den mesta tiden förutom två kortare UFO-möten och en längre sväng på stan.
Testade en massa god finsk mat, läsk, energidryck och öl.
Höjdaren i dryckesväg var nog en energidryck med smak av blodapelsin samt äkta finsk Hartwall läsk.
Finsk mat är annars väldigt lik svensk, man har bara tänkt helt annorlunda med anrättningar och smaker.
Käkade t.ex. kalvlever, något av det fetaste kött jag smakat och med en stark smak av ädelmetall och örter.
Åbo som stad var mycket trevlig och lätt att navigera i, precis som Malmö består den av ett rutnät i nordväst-sydöst och sydväst-nordöst.
Förvånande nog stötte jag bara på en enda svensktalande under hela vistelsen, förutom min bekant så klart.
Hade annars en bild av Åbo som en stad där många kan svenska.
Bastu fanns så klart i lägenheten och den kom till användning.
Hemfärden gjordes med Grace, ett betydligt större fartyg med femstjärnig standard och nyrenoverad.
Denna gång hade jag en piccolohytt och det fungerade perfekt för mig, sov som en stock och vaknade utsövd.
Började en snöslaskig måndagsmorgon med en rejäl sjöfrukost bestående av äggröra, bacon och gravlax.
Nästa gång bokar jag sjöfrukost på både dit- och hemresan.
Finland är ett fantastiskt land och jag åker gärna tillbaks, men då troligtvis till Helsingfors eller Tornio.
Jag har ju finskt påbrå också (kan dock inte prata/förstå finska) vilket gör att den finska maten och drycken ligger mig extra varmt om hjärtat.
Revisor

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Resor

Inlägg av KimTalman »

Apropå sjögång så kan jag berätta om en klassresa till Gotland jag gjorde våren 1997.
Skulle precis sluta sexan och var således snart 13 år.
Klassresan i sig är inte mycket att orda om, vi hade skitväder hela tiden och p.g.a. taskig planering (cykeltema, kul när man ser skitdåligt...) var man tvungen att fixa taxi till mig och assistenten vilket självklart ledde till gnäll och taskiga kommentarer från oförstående klasskompisar.
Enda riktigt bra var när jag och assistenten lufsade omkring i Visby på egen hand, jag köpte en brun kavaj från sent 60-tal och testade energidryck för första gången, var någon RedBull-variant på svart burk som smakade starkt och sött vill jag minnas.

Nåja, så var det dags för hemfärd.
Det var så pass svår sjögång att fartyget gick upp på vågorna för att sen hoppa ner i vågdalarna.
Samtliga mådde illa och satt mest och yrade, några spydde säkert men inget jag minns.
Själv mådde jag nämligen skitbra, "tjohooo karusell!" tyckte jag och satt och snackade sönder min sjösjuka och halvt hjärndöda assistent.
Nu till höjdpunkten, vi åkte kvällsturen kl. 18:30 och skulle inte vara i Nynäshamn förrän väl efter midnatt.
Alla var därför tvungna att äta något i mässen, på stränga tillsägelser från vår klasslärare.
Samtliga satt och pinade i sig ostmacka och mådde riktigt dåligt.
Jag mådde dock fortfarande kanon och beställde in biff och strips (eller om det var hamburgertallrik) och tog sedan både dessert, glass vill jag minnas, och en dammsugare samt X antal läsk.
De redan griniga klasskompisarna blev väl inte gladare direkt....

Nåja, ett kul minne är det i alla fall.
Revisor

Ruth_Elsa
Inlägg: 58
Blev medlem: lör maj 02, 2020 7:01 pm

Re: Resor

Inlägg av Ruth_Elsa »

Favoritdestinationer?

Jag älskar Europa.

Men, för mig är det ett land som alltid slår alla andra:

Storbritannien

Ruth_Elsa
* Happiness is being owned by a cat *

Johannes Sandquist
Inlägg: 125
Blev medlem: tor apr 23, 2020 11:22 pm
Ort: Härnösand

Re: Resor

Inlägg av Johannes Sandquist »

Intressant tråd Kim. Funderar på att starta en liknande själv.
Johannes Sandquist

Ordförande
Organiserade Aspergare

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Resor

Inlägg av KimTalman »

Tack för uppmuntran!
Har varit i London en gång, var en spännande upplevelse jag kommer skriva om längre fram.
Har tyvärr inte hittat någon favoritdestination ännu, men det kommer väl om och när inskränkningarna i vår rörelsefrihet tas bort.
Revisor

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Resor

Inlägg av KimTalman »

Apropå Storbritannien så var jag i London augusti 2019.
En trevlig stad men ganska rörigt med mycket trafik och väldigt trångt på sina ställen.
Var där med föräldrarna och förutom att vi gick ganska mycket på stan satt vi mestadels på pubar, drack öl och åt engelsk pubmat.
Älskar den engelska pubmaten; höjdarna var njurpaj och en macka med salt nötfärs.
På de flesta ställen fick man strips till maten, men ibland även vanliga Lays lättsaltade chips.
En annan upplevelse var engelsk frukost; äggröra, tjocka skivor stekt bacon, prinskorv, vita bönor i tomatsås samt hash brown, typ potatiskaka.
Denna lyxfrulle intogs på en stor pub det sista jag gjorde innan vi tog tåget ut till Stansteds flygplats.
Hotellets frulle var däremot simpel; rostmacka med smör, ost och marmelad, kokta ägg och mjölk med corn flakes eller coco pops.
Gillar ju öl och i England har varje pub sina egna sorter och många att välja mellan, minst 10-12 fat per ställe.
Enda trista är att det är knökfullt och en extrem ljudnivå på pubarna fredag och lördag kväll.
En annan mindre rolig sak med England är alla hemlösa, de flesta är harmlösa men det är så sorgligt att se.
Minns främst en gubbe som hade byxor med avtagbara ben, ena byxbenet satt på men inte det andra och det benet såg totalförstört ut, troligen en allvarlig brännskada med risk för kallbrand.
Revisor

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Resor

Inlägg av KimTalman »

En annan av mina resor som jag minns väl var när jag och exfrun åkte till Japan.
Vi åkte först till Okinawa på en konferens om UFO, meditation och avantgardistisk vetenskap.
Det var i mitten av juni, 30 grader i luften och fullständig luftfuktighet.
Eftersom det var regnperiod var det mulet nästan hela tiden och ofta regn på eftermiddag och kväll, ibland med riktigt kraftig åska.
Vi bodde på lyxhotell och främst frukosten var kanon, där fanns allt man kan tänka sig och lite till.
Min favorit var att börja med sushi och tropisk frukt, sen blev det äggröra med bacon, rökt fisk och någon grönsak med samma konsistens som selleri men smakade starkt av fisk, troligen något från havet.
Därefter kom den riktiga höjdaren men också något av det konstigaste jag ätit; fattiga riddare med lönnsirap.
Till middag åt vi oftast Ramen, olika nudelvarianter, som vi köpte i någon av de två mini markets som fanns inne på hotellet eller på stranden tre minuters bilväg därifrån och sedan gjorde på hotellrummet.
Japan har, med svenska smaklökar och föreställningar, väldigt extremt snacks, godis, läsk och starkdricka.
Några exempel på det är saltade ringar gjorda på gröna ärtor, rostade kidneybönor med chili, läsk på allehanda tropiska frukter, svart öl med söt smak och låg alkoholhalt samt brännvin gjord på orm.
Den senare såg jag på flygplatsen, ville köpa en flaska men bestämde mig för att vänta tills vi skulle hem från Tokyo.
Tyvärr fanns inte den spriten i Tokyo, men det var tur för enligt mina kollegor på Länsstyrelsen hade tullen beslagtagit flaskan för mig i alla fall.
Exet åkte tillbaks något år senare och köpte en liten flaska med bara själva innehållet, smakar typ som finare whiskey eller cognac.
OK, tillbaks till resan.
I Tokyo bodde vi på ett enklare hotell med extremt små rum och enklare frukost med bl.a. söt omelett.
Vädret var mer som vanlig europeisk sommar, varmare än i Sverige men svalare än t.ex. Grekland eller Kroatien och mer likt Sverige i luftfuktighet och växlingar, en kväll regnade det t.ex ganska rejält.
Vi åkte en hel del t-bana och såg bl.a. den berömde Shibuya-korsningen och Akkihabara, vilket måste vara något av världens största spelkvarter.
Där fanns riktigt realistiska bilsimulatorer, tyvärr var alla upptagna och eftersom jag och exet hade helt olika rytm blev det aldrig av att testköra.
I Tokyo testade vi en hel del rolig mat och fika, något av det häftigaste var marulkslever som var extremt fett och smakade starkt av fiskleverolja. Japan har även sur, salt och besk glass vilket är rätt mysko för oss svennar, testade t.ex. en knallgrön och riktigt besk glass med smak av grönt matcha-te.
Det allra häftigaste i Japan är dock bilarna; alla privatbilister kör nyaste miljöbilarna typ Toyota Prius men vill man åka taxi är det gamla 1970- och 1980-tals Toyota Crown eller Nissan Cedric som gäller, de ser ut typ som Volvo 240.
Fick möjlighet att åka dessa häftiga taxibilar inte mindre än två gånger, sista gången när vi höll på att missa expressbussen ut till Narita-flygplatsen, satt i vänster framsäte båda gångerna (Japan har vänstertrafik) och njöt av att se alla höghus svischa förbi.
Vi hann med bussen med marginal som tur var.
En resa att minnas för livet.
Revisor

Ruth_Elsa
Inlägg: 58
Blev medlem: lör maj 02, 2020 7:01 pm

Re: Resor

Inlägg av Ruth_Elsa »

Resor,

Mina bästa resor har jag gjort i USA och i Europa.

Mina favoritdestinationer i USA är Portland, Maine, Washington DC och Charleston.

Europa: Jag älskar att åka på bussresor, så det har blivit några sådana till Storbritannien, Nederländerna, Italien, Slovenien, Rugen och Prag.

Jag älskar att resa i Sverige och Skandinavien, också. T.ex Skagen.

Och min favoritdestination, som jag också rest mest till i mitt liv, tillbringat mest turisttid i, är Storbritannien.

Ruth_Elsa
* Happiness is being owned by a cat *

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Resor

Inlägg av KimTalman »

Ska nu berätta om min resa till Motala.
Det var i början av juli och jag mådde riktigt sunkigt, så behövde verkligen några dagars avkoppling.
Bodde på ett litet pensionat på Verkstadsön, en halvö eller landtunga där Göta kanal flyter på västra sidan och den betydligt större Motala ström flyter på östra sidan.
En arbetsledare på mitt senaste jobb är från Motala så hade fått lite bra tips av honom vart jag kunde gå.
Staden som sådan var väldigt trevlig och trots sin relativt blygsamma storlek fanns det gott om roliga och spännande affärer, bl.a. två klädaffärer där jag köpte ett gäng mönstrade skjortor och en rutig kavaj som jag är riktigt nöjd med.
Tanken var att åka ut till Vättern och bada, men just då var det lite för kallt så kollade istället in de tre miljonprogram som staden hade att erbjuda; inte så mycket att se men kul att kolla ändå.
Restauranglivet var dock rätt begränsat; mest sunkiga pizzerior, en pub där personalen tyckte det var roligare att prata jättehögt med sina polare än att ge service, två inneställen varav det ena var proppfullt trots pilsnersjuka och det andra hade rätt god mat men likaledes dålig service samt ett hipsterställe med typ tre öl att välja på och skyhöga priser.
Pensionatet var lite sunkigt och det fanns t.ex. bara minimal frukost med självservering där många råvaror närmade sig bäst före och tekokaren var så oxiderad att jag inte ville använda den. Dock var servicen bra och den sunkiga tekokaren byttes ut så att jag kunde ta mig en kopp te sista morgonen. En enklare supé gick också att få, jag åt helstekt fisk med strips vilket var riktigt gott. Ägaren är från Syrien och kom hit med stora flyktingvågen 2015 och kände inte alls till begreppet pensionat, vilket han nog blev glad när jag förklarade för honom.
Mådde betydligt bättre när jag kom hem än när jag åkte ner.
Kan nog tänka mig att åka tillbaka till Motala men har en del andra resmål som ska klaras av först.
Revisor

Skriv svar

Återgå till "Geografi & Resor"