Boendestöd

Om kontakten med vården, omsorgen och andra offentliga organisationer.
Suzanne Apelqvist
Inlägg: 113
Blev medlem: sön mar 22, 2020 7:18 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Boendestöd

Inlägg av Suzanne Apelqvist »

KimTalman skrev:
tor okt 22, 2020 9:39 am
Som förtydligande kan jag ju säga att om man känner ett behov av insatserna som sådana för att bibehålla livskvalitet är det naturligtvis befogat att ansöka om eller fortsätta ta del av dessa.
Man bör dock vara väldigt medveten om att boendestöd, kontaktperson m.m. aldrig kan bli ens kompisar.
Bollplank, hjälp och stöd - absolut.
Men ingenting annat.
De är proffs som är anställda för att hjälpa folk som behöver hjälp.
Hur får man både hjälp och kompisar?

Linnea Sandquist
Inlägg: 367
Blev medlem: tis apr 28, 2020 12:59 pm
Ort: Härnösand

Re: Boendestöd

Inlägg av Linnea Sandquist »

I mitt fall i första hand genom mitt äktenskap, fast äktenskap är ju av olika anledningar långt ifrån en universallösning.

Sedan finns ju OA där man kan få kompisar, och tanken är att vi ska hjälpa varandra så att man ska kunna få både hjälp och kompisar den vägen.

Anna H
Inlägg: 20
Blev medlem: tis okt 20, 2020 3:51 pm

Re: Boendestöd

Inlägg av Anna H »

Jag har inte tänkt på att boendestöd skulle kunna jämställas med en kompis. Ju mer jag lär mig om mig själv, desto tydligare kan jag visa mig som den jag är för mitt boendestöd. Tillsammans med mina vänner vill jag vara jämlik, så av dem kan jag inte kräva samma anpassningar som jag gör av mitt boendestöd.

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Boendestöd

Inlägg av KimTalman »

Suzanne Apelqvist skrev:
mån okt 26, 2020 1:01 am
KimTalman skrev:
tor okt 22, 2020 9:39 am
Som förtydligande kan jag ju säga att om man känner ett behov av insatserna som sådana för att bibehålla livskvalitet är det naturligtvis befogat att ansöka om eller fortsätta ta del av dessa.
Man bör dock vara väldigt medveten om att boendestöd, kontaktperson m.m. aldrig kan bli ens kompisar.
Bollplank, hjälp och stöd - absolut.
Men ingenting annat.
De är proffs som är anställda för att hjälpa folk som behöver hjälp.
Hur får man både hjälp och kompisar?
Finns inget universellt svar på detta.
I mitt fall får jag hjälp genom städföretag och kompisar via OA och ev. andra fritidsaktiviteter t.ex. Magic.
Att se boendestöd som kompisar tror jag dock bara är destruktivt och leder till besvikelse.
De är proffs och en jämställd vänskaplig relation är därmed omöjlig att uppnå.
Att insatsen trots detta kan vara bra för en del har jag inga problem med.
Revisor

Suzanne Apelqvist
Inlägg: 113
Blev medlem: sön mar 22, 2020 7:18 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Boendestöd

Inlägg av Suzanne Apelqvist »

Jag är inte av åsikten att boendestöd eller andra insatser, är något substitut för vänskap. Jag har boendestöd själv och just för att de är s.k. "proffs" har jag alltid varit väldigt kräsen på vilka av dessa jag har släppt innanför mina trösklar. Jag har en enkel första regel, att om de aldrig tar emot en kopp kaffe eller vad de nu brukar dricka, så väljer jag bort dem direkt. Därav har boendestödet funkat så bra det kan fungera för att vara en insats.

Min fråga som kan tyckas vara märklig, var mer en igångsättare, för att svara på själva frågan, hur man kan göra för att faktiskt skaffa riktiga vänner.

Jag själv har upptäckt att med andra autister i OA, har jag känt mer stöd, än någonsin tidigare och kan vara mig själv helt och hållet. Den bästa grogrunden för äkta vänskap.

KimTalman
Inlägg: 154
Blev medlem: fre maj 01, 2020 6:43 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Boendestöd

Inlägg av KimTalman »

Känner precis som du Suzanne.
I OA har jag fått bra vänner och kanske mer än så är på ingående....

Fattade för övrigt först inte att det var en fråga för att väcka debatt, lite kul så här i efterhand...
Revisor

Anna H
Inlägg: 20
Blev medlem: tis okt 20, 2020 3:51 pm

Re: Boendestöd

Inlägg av Anna H »

Att umgås med andra autister kan vara så vilsamt. Jag har rätt många vänner som jag har kontakt med då och då som nog är NT, eller kanske bara oupptäckta NPFare? Jag har inte så mycket ork, och funkar bäst om jag får bestämma agendan själv, så jag träffar inte vänner så ofta IRL. Jag hittar ofta människor jag kommer nära på jobbet, eftersom det är där jag använder upp min kraft.

Nu spåradehag nog ur. Jag har alltid varit mkt försiktig med att skriva på forum, för att inte bli missförstådd eller råka såra någon av misstag. Här tänker jag att jag vill försöka våga vara jag mer.

Skriv svar

Återgå till "Vård- & myndighetskontakter"