Sen åtta års ålder lever och andas jag death och black metal.
Jag älskar soundet och stilarna fortfarande är under utveckling, liksom mycket annan extrem metal.
Man kan alltid spela lite snabbare, lite hårdare, lite mörkare, blanda in nya element eller kombinera olika element som inte prövats förut.
Upptäckte musiken av en slump.
Hade hört vanlig heavy metal, typ Accept och Iron Maiden, och ville veta mer.
Morsan köpte, okunnig som hon var, en skiva med death metal.
Reagerade direkt på de mörka, nedstämda gitarrerna och snabba trummorna.
När "sången" sen satte igång var jag fast på riktigt.
Ju äldre jag blivit så har jag upptäckt att även texterna tilltalar mig.
Death metal är väldigt mycket beskrivningar av hur grym, rå och cynisk denna värld faktiskt är.
Black metal handlar oftast om en känsla av total individualitet och ensamhet samt förakt för samhällets utveckling.
Kommer skriva mer om olika stilar och teman samt posta schyssta låtar som betyder och betytt mycket för mig.
Death och black metal
Death och black metal
Revisor
Re: Death och black metal
Hej Kim!
En mycket spännande tråd!
Har ett stort musikintresse.
Följer gärna med på din musikaliska resa!
Vänliga Hälsningar
Ruth_Elsa
En mycket spännande tråd!
Har ett stort musikintresse.
Följer gärna med på din musikaliska resa!
Vänliga Hälsningar
Ruth_Elsa
* Happiness is being owned by a cat *
Testar att posta en låt.
Detta är rå men melodiös death metal från Sverige, tidigt 1990-tal.
Detta är rå men melodiös death metal från Sverige, tidigt 1990-tal.
Revisor
En av mina absoluta favoritlåtar.
Svensk black metal av den lite råare sorten....
Svensk black metal av den lite råare sorten....
Revisor
Hej Kim!
Intressant.
Olika låtar.
Jag har mycket blandad musikstil.
Men metal tycker jag om. Den första var svårare. Det var ett långt intro Som var mycket bra, men när låten väl kom igång blev tempot super högt. Då fick jag svårt Att hänga med.
Den andra låten var lättare att Lyssna på. Den föll mig mer i smak.
Trevlig att lyssna!
Roligt att du delar!
Vad tycker du om Killswitch Engage?
Lyssnar du på både Black Death och Trash Metal?
Lyssnar du på svensk musik mest?
Vänliga Hälsningar
Ruth_Elsa
Intressant.
Olika låtar.
Jag har mycket blandad musikstil.
Men metal tycker jag om. Den första var svårare. Det var ett långt intro Som var mycket bra, men när låten väl kom igång blev tempot super högt. Då fick jag svårt Att hänga med.
Den andra låten var lättare att Lyssna på. Den föll mig mer i smak.
Trevlig att lyssna!
Roligt att du delar!
Vad tycker du om Killswitch Engage?
Lyssnar du på både Black Death och Trash Metal?
Lyssnar du på svensk musik mest?
Vänliga Hälsningar
Ruth_Elsa
* Happiness is being owned by a cat *
Tjenare Ruth_Elsa!
Kul att du gillar musiken jag delar.
Jo, Dismember är ett av de mer svårlyssnade banden, mycket snabba tempoväxlingar samt en brutalitet som få klarar, nu åsyftar jag inte bara musiken utan även lyriken.
Watain är mer rak musik och lyriken kretsar mer kring 218-strömningen inom djävulsdyrkan, vilket kan vara nog så brutalt men mer på ett poetiskt plan.
Jämför så här, Dismember är som att se en gore-video medan Watain är som att läsa en skräckroman typ Lovecraft.
Killswitch Engage var länge sen jag lyssnade på.
Som jag kommer ihåg det lite för melodiöst för min smak.
Har svårt för In Flames-soundet, alldeles för kommersiellt och "trallvänligt".
Sådan death metal fanns inte när jag började lyssna 1993 och när den kom runt 1997 minns jag att jag sa något i stil med "fy fan det här håller på att balla ur" till min lokala skivhandlare.
Därav går mycket thrash metal bort också då den ofta är mer melodiös än mer extrema stilar, det ska i så fall antingen vara riktigt old school typ tidig Slayer och Metallica eller modernare hybrider såsom Ektomorf eller Soulfly.
Black- eller death thrash är också bra ibland, Bewitched är ett favoritband inom genren.
Jag lyssnar på band från alla länder.
Varje land/region har ofta sitt unika sound.
Svensk black metal är oftast rå och rak medan tysk eller fransk nästan alltid är knepig med en mycket "skitigare" ljudbild.
Sen finns ju alla hybrider och varianter också, t.ex. folk black, depressive black, melodiös black o.s.v.
Kommer dela en hel del udda låtar från olika länder i denna tråd eftersom jag märker att det finns intresse.
Kul att du gillar musiken jag delar.
Jo, Dismember är ett av de mer svårlyssnade banden, mycket snabba tempoväxlingar samt en brutalitet som få klarar, nu åsyftar jag inte bara musiken utan även lyriken.
Watain är mer rak musik och lyriken kretsar mer kring 218-strömningen inom djävulsdyrkan, vilket kan vara nog så brutalt men mer på ett poetiskt plan.
Jämför så här, Dismember är som att se en gore-video medan Watain är som att läsa en skräckroman typ Lovecraft.
Killswitch Engage var länge sen jag lyssnade på.
Som jag kommer ihåg det lite för melodiöst för min smak.
Har svårt för In Flames-soundet, alldeles för kommersiellt och "trallvänligt".
Sådan death metal fanns inte när jag började lyssna 1993 och när den kom runt 1997 minns jag att jag sa något i stil med "fy fan det här håller på att balla ur" till min lokala skivhandlare.
Därav går mycket thrash metal bort också då den ofta är mer melodiös än mer extrema stilar, det ska i så fall antingen vara riktigt old school typ tidig Slayer och Metallica eller modernare hybrider såsom Ektomorf eller Soulfly.
Black- eller death thrash är också bra ibland, Bewitched är ett favoritband inom genren.
Jag lyssnar på band från alla länder.
Varje land/region har ofta sitt unika sound.
Svensk black metal är oftast rå och rak medan tysk eller fransk nästan alltid är knepig med en mycket "skitigare" ljudbild.
Sen finns ju alla hybrider och varianter också, t.ex. folk black, depressive black, melodiös black o.s.v.
Kommer dela en hel del udda låtar från olika länder i denna tråd eftersom jag märker att det finns intresse.
Revisor
Här har vi riktigt grym amerikansk underground death metal.
Har letat efter denna låt i många år, så blev glad när jag hittade den på tuben.
Har letat efter denna låt i många år, så blev glad när jag hittade den på tuben.
Revisor
Här har vi lite australisk underground death metal från tidigt 1990-tal.
Revisor