Grönkålspaj

Linnea Sandquist

Grönkålspaj

Inlägg av Linnea Sandquist »

Det här är en glutenfri hälsokostpaj som verkligen rekommenderas för alla som vill anstränga sig lite mer för att äta nyttigt. Jag och min man anser att den är väldigt god, och den är något av vår stora stolthet i matlagningsväg. Den räcker till 2–3 portioner.

Degen görs före själva pajen. Ingredienser till degen:
· 3 dl mandelmjöl
· 1 msk fiberhusk
· ½ tsk salt
· ½ dl vatten
· 2 msk olivolja

Degen blandas i en bunke och läggs i en påse i kylen, där den ska ligga i minst en timme. Jag brukar göra degen kvällen före att vi ska göra själva pajen.

Ingredienser till pajen:

· Degen
· 200–250 gram fryst grönkål
· ½ gul lök
· ½-1 fetaost
· 500 gram krossade tomater
· 3–4 ägg
· 2½-3 dl mjölk eller motsvarande (t.ex. havredryck, mandeldryck, kokosdryck eller liknande ”låtsasmjölk” för veganer och mjölkallergiker. Jag använder oftast mandeldryck).
· 1 tsk timjan
· ½ tsk salt
· 1 msk vatten och 1 msk olivolja (när du fräser löken)

Så gör man:

· Ta fram grönkålen.
· Sätt ugnen på 200 grader.
· Ta fram degen och en ugnsfast form.
· Frukta fingrarna och tryck ut degen i den ugnsfasta formen.
· Finhacka löken.
· Fräs löken mjuk i 1 msk vatten och 1 msk olivolja i en kastrull
· Lägg grönkålen i en sil. Ifall grönkålen fortfarande är fryst, häll på vatten tills den är någotsånär tinad.
· Blanda fräst lök och tinad grönkål.
· Bred ut lök- och grönkålsblandningen på degen.
· Smula fetaosten och strö ut över lök- och grönkålsblandningen.
· Bred ut krossad tomat över fetaosten.
· Rör ihop ägg, mjölk, salt och timjan i en bunke.
· Häll äggen- och mjölkvätskan överst i pajen.
· Grädda pajen i ugnen 35 minuter.

Suzanne Apelqvist

Re: Grönkålspaj

Inlägg av Suzanne Apelqvist »

För ett par år sedan, fördjupade jag mig i kunskaper om vitaminer och mineraler. Jag hann då gå igenom några extra nyttiga livsmedel som grönkål och spenat. Grönkål är den absolut nyttigaste av de alla, då den innehåller flest mineraler och vitaminer. Även om spenat inte kommer upp i samma nivå som grönkål, är spenat mycket nyttigt också.

Det finns dock några saker att tänka på. Alla nyttigheter i grönkål påverkas negativt i frysen, så en upptinad grönkål innehåller bara en bråkdel av de nyttigheter som fanns som färsk. Nu är det ju ovanligt att få tag på en dagsfärsk grönkål i affärerna, men de som finns där är betydligt nyttigare är fryst. Om grönkålens nyttiga ämnen minskar kraftigt i tillagade rätter som läggs i frysen som grönkålssoppa eller pajer, vet jag inte ännu.

En annan bra sak att veta, är att man inte behöver vara rädd att tillaga grönkålen för länge i t ex en soppa. Alla de nyttiga mineralerna förstörs inte av kokning, utan de hamnar i kokvattnet. Därför är grönkålsvattnet en hälsobomb. Vitaminerna i grönkål, speciellt c-vitamin minskas dock vid kokning, men det är inte svårt att få i sig c-vitamin från annat håll.

När det spenat, så försvinner inte så mycket nyttigheter av frysning, vilket innebär att den faktiskt kan vara nyttigare än den "färska" i affären. Inget är bättre än de grönsaker man kan plocka från det egna trädgårdslandet dock. Om man skulle ha haft ett sådant.

Linnea Sandquist

Inlägg av Linnea Sandquist »

Du Suzanne, kan du lägga upp ett recept på någonting som innehåller spenat? Jag tycker egentligen inte om spenat, men jag tyckte inte om grönkål heller, men det blev ju ändå gott i den här pajen. Alltså skulle spenat inbakat i någonting annat kunna vara något.

Suzanne Apelqvist

Inlägg av Suzanne Apelqvist »

Jag använder spenat i stället för salladsblad i sallad, tacos eller kebabrulle. Det funkar precis lika bra, men blir på samma gång nyttigt. Jag kan också lägga det på en smörgås med något annat pålägg ovanpå. Det är lätt att inkludera spenat även om man inte gillar det. Skulle man trots allt inte gilla det så väldigt bra, kan man t ex droppa i lite apelsin eller ananasspad i salladen.

Idag åt vi Haloumiburgare. Mycket gott! Vi brukar även ha spenat i stället för salladsblad där också. Funkar jättebra!

Jag är övertygad om att vegetarisk lasagne med spenat blir gott, men har inte testat. Kanske kan göra det i morgon eller på måndag. Blev lite sugen på det nu :)

Skriv svar

Återgå till "Vegetariskt"